På trods af det lunefulde efterårsvejr med regn og blæst er der gang i pedalerne på tre skoler i Randers. Eleverne deltager i en seks uger lang cykelkampagne. De yngste klasser får ekstra point, hvis far eller mor cykler med. Kampagnen skal skærpe elever og forældres fokus på sikre skoleveje
 
På Blicherskolen i Spentrup, hvor cykelkampagnen ruller, bliver Sander Andersen, der går i 1. klasse, hver dag fulgt til skole af enten sin mor eller far på cykel:
”Hvis vore børn skal lære at begå sig i trafikken, er det ikke tilstrækkeligt, at skolen kører en cykelkampagne. Vi forældre må også tage et ansvar og springe på cyklerne sammen med børnene for at lære dem de grundlæggende færdselsregler,” fortæller Carsten Andersen og fortsætter:
”Det handler om, at børnene skal blive trygge ved skolevejen. Når de bliver trafiksikre, tør vi forældre jo godt slippe dem løs på cykel til skole. Vi regner med at lade Sander cykle alene til skole i 2. klasse.”
Sander har to ældre søskende. Den ældste på 17 år er gået ud af grundskolen. Carsten Andersen ville ønske, at der havde været flere cykelkampagner, da sønnen var yngre:
”Jeg oplever desværre, at min ældste søn tager flere chancer i trafikken på sin cykel end mine to yngste børn gør. Jeg er overbevist om, at det hænger sammen med, at skole og forældre ikke havde tilstrækkelig fokus på at lære børnene de grundlæggende færdselsregler dengang. Det er heldigvis ændret med flere cykelkampagner, for jo tidligere børnene kommer i gang med at lære at færdes i trafikken, jo mere trafiksikre bliver de,” siger Carsten Andersen.
 
Stisystem har plads til flere cyklister
Langs skolevejene ved Blicherskolen hænger der vejplakater om kampagnen, og farvestrålende cykelkunst byder elever og lærere velkommen ved skolens hovedindgang:
”Vi har et godt stisystem i Spentrup, som eleverne kan bevæge sig sikkert rundt på. Der er derfor mange elever, der cykler til skole. Vi håber, at denne kampagne kan få endnu flere til at træde i pedalerne, og at flere forældre vil cykle sammen med deres børn, så børnene bliver sikre cyklister, siger Søren Rasmussen, der er viceskoleleder på Blicherskolen.  
Han påpeger samtidig, at hvis flere elever vælger at træde i pedalerne til skole, bliver de mere friske og klar til undervisningen, og samtidig vil skolen undgå det daglige bilkaos, når forældre kører deres børn til skole i bil.  
I forbindelse med cykelprojektet fik Blicherskolen fem MTB-cykler. Cyklerne skal bruges til de ældste elevers mange klasseture:
”Vi har fokus på bevægelse i undervisningen, og derfor indgår cyklen som et naturlig transportmiddel,  når elever og lærere tager ud på oplevelser udenfor skolens matrikel. Vi blev derfor meget glade for de nye cykler, for så kan de elever, der kommer med skolebus, låne cyklerne i undervisningen,” siger Søren Rasmussen.