På Nørrevangsskolen har de stor succes med det nye fag Håndværk og Design, der blev introduceret i forbindelse med skolereformen i 2014. Faget erstatter Sløjd og Håndarbejde og lærer eleverne at tænke kreativt og abstrakt på samme tid med, at de snuser til håndværksfagene og bliver selvstændige
 
Da skolereformen i 2014 introducerede faget ’Håndværk og Design’ i folkeskolerne, var det for at styrke de praktiske fag og samspillet mellem teori og praksis. Flere unge skulle få interesse for håndværksfagene og i sidste ende søge ind på dem.
”For skoler og elever er fag som Håndværk og Design rigtig gode, da eleverne bliver aktiveret og kan se ligheder mellem fagene, fx hvordan de kan bruge ting fra dansk- og matematikundervisningen til at lave noget konkret i værkstedet – idé til produkt,” fortæller Steen Bach, skoleleder på Nørrevangsskolen.
 
Kulturarv gennem vævning og rammeopbygning
Eleverne har lige nu gang i et projekt, hvor de igennem billeder skal fortælle om deres kulturarv og deres egen historie. Eleverne skal fremstille deres egen billedramme, tråde rammen og væve et billede. Skolen har hentet den eksterne billedhugger Pia Græsbøll Ottesen ind for at undervise 4. og 5. klasse – i samarbejde med skolens egne lærere og pædagoger.
”De skal lave det hele fra bunden. Eleven bliver aktiveret både fysisk og mentalt. Det er et meget tværfagligt fag, hvor rigtig mange kompetencer bringes i spil. De lærer håndværksmæssig kunnen og at tænke abstrakt. Derudover er der også noget ’skjult’ matematik i det, da de skal måle, save og sørge for, at de hele passer. Pludselig kan de godt se, hvorfor de skal lære matematik,” fortæller Pia Græsbøll Ottesen.