I Randers er to lektorer fra Optikerhøjskolen og kommunens sundhedsplejersker gået sammen om at undersøge, om flere synsproblemer kan opdages hurtigt og effektivt i den korte tid sundhedsplejersken har. Fire minutter – det er den tid, en sundhedsplejerske i dag har til at undersøge et barn i 0. klasse. En undersøgelse på fire minutter kan ikke undersøge alt, og på fire minutter skal en sundhedsplejerske undersøge en 6-årig for både nærsynethed og symptomerne ved langsynethed.
Men sammen med Ivan Nisted og Marianne Ledet Maagaard, tovholdere på delprojekt Børn og Unges Syn under Synoptik-Fonden og lektorer ved Optikerhøjskolen i Randers, har Randers’ sundhedsplejersker  undersøgt, om en anderledes test hurtigt og effektivt ville kunne integreres i den eksisterende sundhedsundersøgelse.
”Vi ved fra vores tidligere undersøgelser, at en del børn i dag går rundt med uopdaget langsynethed. Derfor har vi gerne villet undersøge, om vi nemt og effektivt kan blive bedre til at screene for de to synsproblematikker,” fortæller Marianne Ledet Maagaard.
 
Samarbejde skaber bedre resultater
I et tværprofessionelt samarbejde med sundhedsplejerskerne har Ivan Nisted og Marianne Ledet Maagaard tilpasset to simple test, der kan give et bedre billede af, om børnene lider af langsynethed eller konvergensinsufficiens.
Sundhedsplejerskerne er blevet undervist i at bruge de to test og har derefter undersøgt alle skolebørn på 0. og 6. klassetrin i Randers Kommune. Foruden undervisningen har sundhedsplejerskerne haft mulighed for at sende skolebørn, som, de mistænker, har brug for yderligere træning af synet, til en grundigere undersøgelse hos Optikerhøjskolen. Og initiativet roses af sundhedsplejerskerne:
”Sparringen med Ivan og Marianne har været enormt givende. At vi har kunnet give forældrene et ekstra tilbud, hvor de har mulighed for at få hjælp og rådgivning til at gøre deres børns syn bedre, har været en god guideline for, hvad vi som sundhedsplejersker skal være mere opmærksomme på,” fortæller Heidi Mølgaard Simonsen, som er sundhedsplejerske i Randers Kommune.
Sundhedsplejerskernes indsats og faggruppernes gode samarbejde har været afgørende for projektets gang, og sparringen har været uundværlig, fortæller Marianne Ledet Maagaard.
Opmærksomheden på børnenes syn – og at fagfolkene omkring børn og unge samarbejder – er til gavn for alle børn, men især børn med udfordringer vinder på det samarbejde, som har været iværksat under Projekt Børn og Syn.
 
Flere synsvanskeligheder er blevet opdaget
Sundhedsplejerske Birgit Lykkemark, som med de nye metoder har været med til at screene børn i forbindelse med projektet, føler sig bedre rustet:
”Med den nye viden føler jeg, at vi bliver klædt bedre på og hele tiden bliver bedre til at spore os ind på, hvad børnene reelt har behov for. Det er vigtigt for sundhedsplejersker, men især vigtigt for børnene, der døjer med synsproblemer.”
“Vi har opdaget en del elever i 0. og 6. klasse med for eksempel langsynethed ved hjælp af de nye metoder, som vi tidligere ikke ville have fanget,” fortæller Birgit Lykkemark, som selv har været med i hele projektperiodens forløb.
“Og det er vigtigt, da de elever ellers ville risikere at gå rundt med hovedpine i løbet af skoledagen.”
Sundhedsplejerskerne har også i projektperioden kunnet give eleverne i 6. klasse en synsprøve, som kan afsløre samsynsvanskeligheder.
“Samsynsvanskeligheder kan gøre bogstaver slørede, og eleven kan derfor have svært ved at læse. Det kan også give koordineringsvanskeligheder ved for eksempel leg og sport, hvilket igen kan resultere i vanskeligheder i skolen – også socialt,” forklare Birgit Lykkemark.