Specielt på facebook har der i dagene efter Randers Ugens afvikling været bred kritik af festen. Ingen syntes at kunne mærke, at der var jubilæum og flere efterlyser mere reklame for de 500 brugerarrangerede arrangementer. Men Mette Bertelsen fra Eventsekretariatet mener, at der er gjort nok for at synliggøre arrangementerne
 
“Vi reklamerer på alle medieplatforme og jeg mener at det også er op til folk selv at holde sig orienteret”, siger hun til kritikken.
“Vi har gjort vores bedste for at ramme bredt, men hvis det ikke er nok må vi jo kigge på, hvad der ellers kan gøres”, siger hun.
For man kan godt dække sig ind under at der bliver reklameret på alle medieplatforme, men hvis ingen ser det fordi de måske drukner i alle de andre reklamer og informationer man modtager af den vej, må arrangørerne så kigge sig om efter en anden måde at reklamere på.
Det påpeger restauratør Leif Bressum også.
“Da vi havde Teltet startede vi allerede i november med at reklamere i radioen. Vi tæppebombede Randers med reklame for Teltet til og med Randers Ugen, og det er vejen frem, mener jeg. Og der kan Randers kommune så takke os for at vi reklamerede for Randers Ugen uden at de selv havde udgifter”, mener han.
Der har været usandsynlig lidt reklame for Randers Ugen i år, og det på trods af, at den havde 40 års jubilæum. Enkelte arrangører begræder da også, at deres arrangement ikke var vel besøgt, det kan man se af debatten på de sociale medier. Andre igen har slet ikke oplevet tørken.
Randers Ugens program har ligesom de andre år været husstandsomdelt, men tiderne skifter og i dag orienterer folk sig mere og mere på nettet og de sociale medier. Derfor har man også valgt de sociale medier til at reklamere, men altså uden den store effekt.
 
Signaturprojekt
Der har blandt markante røster i byen været en kritik af at Randers Ugen ikke længere har et signaturarrangement som dengang Teltet tronede sig op på Justesens Plæne. Men ingen har ønsket at træde ind og overtage efter Leif Bressum. Jan Dahl fra Styregruppen under Byholdet, der står bag koncerter på Skovbakken og i år på Værket, vil ikke begive sig ud i at arrangere Teltet.
“Det er ikke for almindelig mennesker at arrangerer Teltet. Der skal noget helt særligt til. Det skal være sådan en som Leif Bressum, der har netværk indenfor branchen. Den opgave kan erhvervslivet ikke løfte”, siger han.
Byholdet skal internt kigge på om de vil holde koncerter igen i forbindelse med Randers Ugen som de gjorde i år med Kim Larsen og Johnny Madsen.
“Vi fik solgt flere billetter i år end da vi var på Skovbakken, så det er mere den vej vi skal gå”, siger han.
Også producer, fotograf og musiker Morten Madsen savner et signaturprojekt i Randers Ugen.
“Det er blevet til ene af små arrangementer, som måske drukner. Jeg savner sådan noget som Teltet. Noget hvor der er et bredt udbud af musik for alle. Og jeg må sige i år var udbuddet ikke særligt stor selvom der var #teltet for de unge, søsygrock og så selvfølgelig Von hatten, som jeg mener gjorde det godt i år.”, siger Morten Madsen.
Han savner mere bredde i Randers Ugen – i stedet for det store udbud af øltelte ser han gerne, at der kommer mere teater, som var vel nedprioriteret i år.
“Jeg kunne godt ønske mig tilbage i tiden. Tilbage i 90´erne var der et meget bredere udvalg af forskellige arrangementer, også for de unge. Og så til noget jeg ikke forstår”, siger han undrende.
“Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man sætter en scene op på Østervold til åbningen, for så at pille den ned igen med det samme. Hvorfor ikke udbyde scenen til foreninger, Von Hatten, Tante Olga og Værket, så der kan komme noget musik løbende hele ugen”.
Det samme mener han gør sig gældende ved den store udendørskoncert der var på Værket torsdag før Randers Ugens start.
 
Teltet måske igen
Om der skal komme et Teltet igen er ønsker fra mange sider og restauratør Leif Bressum er ikke helt afvisende overfor tanken.
“Om jeg vil lave Teltet igen. Jo det kunne godt tænkes. Men det skal være på helt andre betingelser end det nuværende. Der skal være økonomi i og der skal lægges mandetimer, for jeg knokler ikke tre timer hver dag året rundt for at få det op at stå. Der må kommunen ind over”, siger han.
Han påpeger at det alene at leje Justesens Plæne koster 165.000 kroner. Dertil kommer scene, lyd, lys boder og toiletter samt hele backstage-området. En udgift der kræver at der kommer rigtig mange penge i kassen.
“De sidste tre år tabte jeg 1½ millioner kroner. Det gider jeg ikke igen”, siger han bestemt.
 
Spild af penge
Både han og Morten Madsen synes også det er vanvittigt at bruge 350.000 kroner på Byen til Vandet projektet til Havnegadeparken som stod én dag. Pengene er ikke taget af Randers Ugens budget men af Byen til Vandet projektet, hvor Byrådet tilbage i juni bevilligede pengene.
Desuden blev der brugt 50.000 kroner til indkøb af materialer og leje af containere i forbindelse med midlertidige aktiviteter til synliggørelse af potentialer ved havnebad
“Disse penge kunne man få rigtig meget kultur for”, er Morten Madsens påstand.