Randers Kommune har i samarbejde med Ungerådet igangsat en videokonkurrence, der skal få unge til at til at give deres bud på det unikke, spændende og særlige ved Randers og omegn. Initiativet er den del af den brandingproces, der sætter spotlight på Randers’ unikke kvaliteter – og konkurrencen giver kommunens ungdom en platform til at lade deres stemmer høres
 
”Jeg håber, at konkurrencen får flere unge til at reflektere over, hvad det der, de godt kan lide ved deres by og de steder, de kommer,” siger Carsten Andersen, som er medlem af Ungerådet og sidder i juryen, der skal bedømme videoerne i konkurrencen.
Videoerne bliver bedømt af en jury, som udover ungerådsmedlemmet består en studievært fra Radio ABC, videokloge folk fra Randers Bibliotek og samt medlemmer af det Advisory Board, der arbejder med at støtte udbredelsen af den gode historie om Randers. Der er stor enighed om, at det er vigtigt at høre de unges stemmer i den sammenhæng.
”De unge ser på byen og deres nærområder på en anden måde, end den voksne og ældre generation gør, så de kan fremhæve andre ting, end vi ser. Desuden har de også andre krav til, hvad en god by skal indeholde,” mener Lone Andersen, rektor for Statsskolen og medlem af juryen.
Der er både en konkurrence for kommunens 8., 9. og 10. klasser og en konkurrence for de 16 – 22-årige. De bedste videoer i hver konkurrence bliver belønnet med pengepræmier.
 
Vindervideo skal overraske
Juryen lægger vægt på, at videoen viser steder i Randers Kommune, som de unge godt kan lide, men som ikke nødvendigvis er kendte. Derudover må indholdet gerne give flere lyst til at besøge, opleve og bo i Randers.
”Vindervideoen skal give mig et indblik den unge borgers syn på Randers. Den må også meget gerne overraske mig og gøre mig glad,” siger Carsten Andersen.
”Jeg lægger vægt på, at vindervideoen har nogle vigtige budskaber, der kan nå bredt ud, og så skal den også være af en vis kvalitet; det vil sige seriøs og godt filmet,” siger Lone Andersen.