Duften af gær, humle og malt springer op i næseborene, når man nærmer sig Randers Bryghus i det sydlige Randers. 8000 liter øl bliver det til ugentlig – og det er både almindelig øl, Ale og økologisk bryg med smage, hvor kun fantasien sætter grænsen
 
“Den seneste smag der er blevet tilsat er bacon – det er en mørk øl – meget maskulin”, fortæller Søren Brüner, der er sælger hos Randers Bryghus.
“Vi har også prøvet en med løg, men det blev lidt for mærkeligt”, siger han og griner.
“Men ellers er det kun fantasien, der sætter grænser for hvilke smage, du kan tilsætte din øl”, siger han.
Randers Bryghus blev etableret i 2008 og har været gennem en turbulent periode for nogle år siden. Men nu går det stødt fremad, og der brygges hvert uge 8000 liter øl – det er, hvad man har kapacitet til i øjeblikket.
De store messingkogekar snurrer og når lågerne åbnes, står dampen op i rummet. Der koges og gærdes på livet løs, og imens det sker, fyldes der øl på flasker og etiketterne – denne dag økologisk ingefærøl – bliver klistret på og flaskerne pakkes i kasser og gjort klar til afsendelse.
I 2011 fusionerede Randers Bryghus med Råsted Bryghus, og i dag laves der øl i begge bryggeriers navne.
 
Overskud
Det var efter lukningen af det hæderkronede bryggeri Thor at folk med kærlighed til øl besluttede at lave et nyt bryggeri i Randers, og siden har man fået foden godt ind under markedet i Danmark. Supermarkedskæden Coop har man rigtig godt fat i og fantombryggere – altså personer uden bryggeri men med en god idé til øl – brygger man også i dag for. Seks-syv fantombryggere er i dag tilknyttet Randers Bryghus.
I 2012 kom Bryggeriet på nye hænder og er i dag et aktieselskab med to store hovedaktionærer og en del mindre investorer.  Alle sammen lokale der har smidt penge i bryggeriet på Langelandsvej.
“Vi giver i dag et lille overskud og producerer blandt andet til meget øl til Coop, der gerne vil have sæson og temaøl”, fortæller Søren Brüner.
Lige nu har man 2000 liters tanke, og brygger det man kan. Men inden længe vil bryggeriet råde over to tanke med 6000 liter og så vil man kunne øge produktionen.
 
Opbakning fra forening
Det går faktisk så godt i dag at man netop har ansat en brygger mere til staben. Det er rumæneren Valentin Ciocan, der er uddannet på det berømte Ursus bryggeri i Tjekkiet. Sammen med den anden brygger Jesper Petersen, står de nu for den daglige brygning af både mørk, lys, Ale og økologiske øl – faktisk brygges der omkring 20 forskellige slags øl på stedet. Der er i dag fire fuldtidsansatte og seks deltids. Og ind imellem kommer også ambassadørforeningens medlemmer og hjælper til ved spidsbelastninger. De er alle ulønnede og repræsenterer en støtteforening i Bryghusets navn, hvor de også fra tid til anden laver ølsmagning blandt andet i supermarkeder.
“De er en slags repræsentanter for Bryghuset og har kærligheden til øllet. De støtter os i alt og drives som en forening, hvor vi holder to årlige generalforsamlinger”, fortæller Søren Brüner.
Foreningen har omkring 120 medlemmer.
 
Maskulin og feminin
Det er ikke længere en mandeting at drikke øl. Og øl er i dag ikke bare øl der tyllers ned ved en fodboldkamp. Øl er blevet en smagssag og en flaske specialøl nydes på samme fod som en flaske vin. Restauranter i dag har også ølmenuer på lige fod med vinmenuer. Og kvinder er også nu medlemmer af ølsmagningsforeninger. Men der er stadig maskuline øl som bliver markedsført som øl til manden. Her kan blandt andet nævnes Gasolin – en øl der blev lanceret i 2012 i samarbejde med bandet Gasolin. Man fik lov til at trykke et pladecover på flasken og øllet gik under navnet “Det bedste til mig og mine venner” – der blev brygget 2000 flasker, som blev revet væk.
“Det vart en stor succes, og vi havde et glimrende samarbejde med Peter Ingemann, der var manden bag bandet. Øllen var på 11 procent Imperial staut – en meget maskulin øl – den er vi faktisk mest kendt for”, fortæller han.
Det er også blevet til en anden maskulin øl nemlig “Midnight Oil” der ligesom Gasolinøllen er dedikeret til en sang – også denne er en maskulin en af slagsen.
Men der findes også feminine øl fra bryggeriet. Blandt andet kan dagens aftapning ses som en sådan – det er en økologisk med ingefærsmag for flere og flere kvinder vil også gerne nyde et glas godt øl.
“Der har vi også en med hyldeblomst som jo må siges at appellere til kvinderne – og den er kun 4,8 procent, så den er ikke stærkere end andre almindelige øl”.
De maskuline øl er dog i overtal og her tilsætter man også spiritus for at give smagen en ekstra tand – blandt andet iblandes whisky, Quinta portvin og Mauritius rom.
“Og tungt øl og alkohol klæder faktisk hinanden rigtig godt, så det er populært”, fortæller Søren Brüner.
“Midnight Oil og Gasolin er øl, som du sidder og nyder en aften, ligesom man vil gøre det med en flaske vin. Her er det smagen mere end virkningen folk går efter”, fortæller sælgeren hos Randers Bryghus.
 
Humle og malt
Hovedingrediensen i øl er malt, derefter bliver der tilsat humle for at få øllen til at være holdbar. Og den humle er også afgørende for smagen. I øjeblikket producerer Randers Bryghus den kommende jule øl, der er brygget på Japansk humle. Den har en smag af citrongræs, lime og dild.
“Der findes mange forskellige slags humle og for eksempel de amerikanske har en citrusagtig smag”, fortæller Søren Brüner.
“De fleste humle som vi bruger her på stedet er typisk tyske, engelske og amerikanske, men vi bruge også tjekkiske og japanske som nu i dette års juleøl”.
Bryggeriet er et godt gammeldags håndværksbryggeri. Det betyder at både malt, humle og gær tilsættes ved håndkraft – derved kan man også justerer alt efter hvilken smag man gerne vil have. Også vandet varmes ved hjælp af dampfyr – på denne måde kan man styre processen det meste af vejen.
Det kan tage op til otte uger at lave en øl alt efter hvor mørk og tung den skal være.
“Og faktisk burde en pilsner være dyrere end en Ale, da den tager længere tid at lave”, fortæller Søren Brüner.