Randers kommune kom med en gave til frivillige og kommunale tilbud: ”Skal vi gøre en forskel? I kan søge om penge til projekter, hvor I sammen skaber aktiviteter til gavn for borgere og lokalsamfund – herunder også borgere, som er socialt udsatte eller i risiko for at blive det”. Det svære ord ”Samskabelses-projekt” blev født, og så var det op til ansøgerne at tænke kreative tanker
 
GAIA Museums Venner, som er en støtteforening for GAIA Museum Outsider Art, satte idéer på papir og fik bevilliget penge til et samarbejde mellem GAIA Museum Outsider Art, GAIA Akademi, lokale kommuneskoler og GAIA Museums Venner  –  de skulle besøge hinanden.
To 3. klasser, en 4. klasse og deres lærere i faget billedkunst tog imod invitationen fra GAIA Museums Venner til at medvirke i samskabelses-projektet, og diverse aftaler om det praktiske omkring afviklingen faldt på plads.
Claus og Pernille er begge elever på GAIA Akademi, men sammen med deres underviser, Gitte Schelde, skiftede de for en dag undervisningen og arbejdet på akademiet ud med besøg hos de tre skoleklasser på skift. Claus og Pernille havde nogle eksempler på deres arbejde med og præsenterede både sig selv og deres arbejde, hvilket udløste mange ”Wouw” og ”Øj, det er flot!”.  Eleverne i skoleklasserne præsenterede som tak, hvad de arbejdede med i faget billedkunst, og på denne måde flød inspiration og glæde over kreativ kunst på tværs af alder, baggrund, færdigheder og ståsted i livet.
 
En forskel
En uge efter besøgte skoleklasserne så Claus, Pernille, Rasmus og andre elever på GAIA Akademi, fik fortalt om outsider art og så nogle illustrative eksempler på det i GAIA Museums udstillinger. Skoleeleverne fik også selv lov til at arbejde med at skabe fælles kunstværker af garn, perler, piberensere, taster fra gamle pc’er, gummidutter, ledninger og meget, meget andet, som mange bare smider ud og har svært ved at se nogen form for kunst i! De gode dage sammen blev afsluttet med pasta og kødsovs i Café GAIA Papaya, og jo – det lykkedes køkkenet at fylde maverne på såvel små som store, selvom der blev gået til den!
Samskabelsen blev oplevet i mødet mellem skolebørnene og eleverne fra GAIA Akademi i en atmosfære af åbenhed og sund undren.
En piges undren lød: ”Jeg kan ikke se, at du er handicappet”.
Forståelsen lyste op i hendes ansigt, da GAIA-elevens svar var:
”Jeg er ikke så god til at læse og regne”.
Des større indtryk gjorde kunstværkerne med deres detaljerigdom og fantasifuldhed. En forståelse og et fællesskab blev skabt i samværet  –  på trods af de store forskelligheder.
”Jeg elsker det her!” var Pernilles kærlige kommentar, og det kunne alle bifalde. 
”Vi gjorde en forskel!” mener GAIA Museums Venner.
”Via dialog, fortælling og et kreativt og kunstnerisk fællesskab mellem folkeskoleelever og elever fra GAIA Akademi, som er mennesker med særlige behov, opstod en samskabt forståelse og respekt for hinanden. Det er da værdier, der er værd at tage med sig ud i fremtiden!”