Dette skal Miljø- og Teknikudvalget tage stilling til på torsdag 22. december på deres møde, hvor bybusnettet er på dagsordenen.
Der er kommet en del høringssvar til den nye bybusplan, hvor der gøres indsigelser mod nedlæggelse af ruter – færre afgange – større afstand til stoppestederne og så skal korrespondancen på bybusterminalen revurderes. Alt dette tager tid og man har derfor lyttet til borgernes ønsker i denne sammenhæng.
“Det bliver vi jo nødt til lytte til de høringssvar, der er kommet ind. Der er kommet ret mange. Ud fra det vil vi gerne udarbejde en mere sammenhængende plan for landdistrikterne. Vi skal have kigget mere særskilt på, hvordan vil løser opgaven på landet”, siger  chef for plan, byg og veje hos Miljø og Teknikforvaltningen, Rune Asmussen.
“Vi skal kigge på kommunen som en helhed og ikke kun bybusserne”, siger han.

Mere gennemskueligt
Miljø- og teknikudvalget godkendte på mødet 12. oktober status på arbejdet med det nye bybusnet i 2017 med forslag til nye linjeføringer og betjeningsfrekvenser for de enkelte delområder. Udvalget besluttede samtidigt at sende forslaget i offentlig høring med henblik på at lade høringsresultatet indgå i behandlingen af det samlede forslag til bybusnet medio 2017. Men om man vil følge forvaltningens indstilling til udvalget kan Frank Nørgaard, formand for udvalget ikke gisne om.
“”Jeg tænker det vil være en fornuftig løsning, men kan jo ikke vide hvad de andre partier har tænkt sig. Men jeg synes det er fornuftigt at lytte til høringssvarene og vende tingene en gang mere”, siger han.
Han mener også at hvis man vil skære busser væk fra landdistrikterne skal man gøre det mere overskueligt og fortælle borgerne hvad det er de så får til gengæld.
I den offentlige høring er der indkommet ca. 285 høringssvar, som fordeler sig på områderne på følgende måde: Dronningborg: fire høringssvar, Haslund: 141 høringssvar (samt underskriftindsamling med 60 underskrifter), Helsted: tre høringssvar, Hornbæk: tre høringssvar, Kristrup: to høringssvar, Midtbyen: fem høringssvar, Nordbyen: 43 høringssvar, Paderup: fire høringssvar (heraf en beboerforening med 100 husstande), Romalt: tre høringssvar, Tebbestrup: 13 høringssvar, Tånum og Ålum: 50 høringssvar og endelig Vorup: 13 høringssvar.
Høringssvarene fordeler sig på områderne for fastholdelse af busforbindelser og underskriftsindsamlinger mod nedlæggelser af buslinjer samt ønske om flere afgange og ønske om kortere afstand til stoppestederne.

Insigelser
Der er desuden kommer indsigelser fra Ældrerådet der ikke mener at man har tænkt på de ældre og svage i forhold til nedlæggelse af bybusser samt længere afstand til stoppestederne. Desuden har Landdistriktsudvalget igangsat en sag om den offentlige transport i Randers Kommunes landdistrikt. Sagen skal kortlægge udbud og efterspørgsel af offentlig transport i landdistriktet for at identificere forbedringsmulighederne. Resultatet af det nye bybusnet vil få betydning for dette arbejde.

Besparelser
Den generelle besparelse på driftsbudgettet for kollektiv trafik på én procent svarende til 425.000 kr. i 2017 vil blive foretaget ved generel driftsoptimering uden serviceforringelser på selve busdriften.
“Besparelser skal ikke ske på bekostning af busafgange ,så må vi se om vi kan finde dem på en anden måde”, siger chef for plan, byg og veje hos Miljø og Teknikforvaltningen, Rune Asmussen Forskellen på Midttrafiks budget 2017 for Kollektiv trafik og Randers Kommunes eget budget for 2017 er på 1,6 millioner kroner. Forskellen skyldes vigende indtægter i regnskabet for 2015 samt en forventning om øgede udgifter til individuel handicapkørsel.
Byrådet har i 2017 kompenseret for halvdelen af differencen svarende til 820.000 kr. under den forudsætning, at den anden halvdel skal findes ved omlægningen af bybusnettet. På baggrund af regnskabet for 2016 vil forvaltningen vurdere, hvordan de fremtidige besparelser kan indarbejdes i budgettet for den kollektive trafik.
Der er her ikke tale om nye besparelser men udelukkende den ene procent som hele tiden har været målsætningen”, siger Rune Asmussen.
Teknik og Miljøudvalget holder møde torsdag 22. december.