Og det glæder formanden for Haslund beboerforening:
“Jeg havde set den komme for det forslag, der lå var ikke ordentlig gennemtænkt. Jeg har arbejdet hårdt på at få det ændret. Jeg har holdt møde med borgmesteren og forskellige byrådsmedlemmer for at få det her ændret, så jeg er da positiv over, at det nu skal gennemtænkes igen”, siger han.
Der er kommet 285 høringssvar til den nye bybusplan, hvor der er gjort indsigelser mod nedlæggelse af ruter – færre afgange – større afstand til stoppestederne og så skal korrespondancen på bybusterminalen revurderes. Alt dette tager tid og man har derfor lyttet til borgernes ønsker i denne sammenhæng.
Formand for Teknik og Miljøudvalget Frank Nørgaard fortæller, at det var et enstemmigt udvalg, der sendte bolden tilbage til forvaltningen med ønske om at få udarbejdet en ny plan, der så igen skal i høring.
“Vi skal se, om ikke vi kan finde løsninger, der tilgodeser alle og imødekommer de ønsker, der er kommet fra borgerne. Tingene skal nu kigges igennem igen, for der var en del høringssvar, vi ikke lige havde set komme”, siger han.
Torben Hansen fra socialdemokraterne mener også, at det er afgørende, at der er en ordentlig sammenhæng mellem land og by.
“Det er afgørende for borgerne, og det er også det jeg hører, når jeg bevæger mig rundt både herinde i byen, men også ude i byerne omkring Randers. Det er vigtigt at den kollektive trafik hænger sammen i forhold til skole og virksomhederne, så folk kan komme på arbejde”, siger han.

Mere gennemskueligt
Miljø- og teknikudvalget godkendte på mødet 12. oktober status på arbejdet med det nye bybusnet i 2017 med forslag til nye linjeføringer og betjeningsfrekvenser for de enkelte delområder. Udvalget besluttede samtidigt at sende forslaget i offentlig høring med henblik på at lade høringsresultatet indgå i behandlingen af det samlede forslag til bybusnet medio 2017.
Frank Nørgaard mener tillige at hvis man vil skære busser væk fra landdistrikterne skal man gøre det mere overskueligt og fortælle borgerne, hvad det er de så får til gengæld.
I den offentlige høring er der indkommet ca. 285 høringssvar, som fordeler sig på områderne på følgende måde: Dronningborg: fire høringssvar, Haslund: 141 høringssvar (samt underskriftindsamling med 60 underskrifter), Helsted: tre høringssvar, Hornbæk: tre høringssvar, Kristrup: to høringssvar, Midtbyen: fem høringssvar, Nordbyen: 43 høringssvar, Paderup: fire høringssvar (heraf en beboerforening med 100 husstande), Romalt: tre høringssvar, Tebbestrup: 13 høringssvar, Tånum og Ålum: 50 høringssvar og endelig Vorup: 13 høringssvar.
Høringssvarene fordeler sig på områderne for fastholdelse af busforbindelser og underskriftsindsamlinger mod nedlæggelser af buslinjer samt ønske om flere afgange og ønske om kortere afstand til stoppestederne.

Indsigelser
Der er desuden kommer indsigelser fra Ældrerådet, der ikke mener, at man har tænkt på de ældre og svage i forhold til nedlæggelse af bybusser samt længere afstand til stoppestederne. Desuden har Landdistriktsudvalget igangsat en sag om den offentlige transport i Randers Kommunes landdistrikt.

Mange høringssvar kan udsætte ny bybusplan