Randers Kommune har i en årrække lånt elcykler ud til borgere, der vil skifte bilen ud med en cykel til og fra jobbet. Det viser sig nu, at cyklerne er smittefarlige og stærkt vanedannende for lånernes kollegaer. Det skete blandt andet for en flok lastbilchauffører. De lånte på skift deres kollegas elcykel med det resultat, at de alle købte deres egne elcykler, som de nu ruller rundt på til og fra arbejde

 

“Hvis man én gang har prøvet en elcykel efter en lang arbejdsdag bag rattet, kan det ikke undgås, at man bliver afhængig af de hurtige cykler, der giver energi og vind i håret, ” fortæller Henrik Søgaard, der er ansat som lastbilchauffør på stålgrossistvirksomheden, Lemvigh Müller i Randers.

Henrik Søgaard lånte, som mange andre lastbilchauffører i Lemvigh Müller, en elcykel af sin kollega Peter Sørensen et par dage. Han fandt hurtigt ud af, at han ikke kunne undvære den: “Jeg var faktisk i gang med at købe en knallert som transportmiddel til og fra jobbet, da jeg fik muligheden for at låne elcyklen af Peter. Den cykeltur ændrede mine planer, for jeg opdagede, at jeg både kunne komme hurtig af sted, undgå bilkøerne på vejene og samtidig få noget motion,” forklarer Henrik Søgaard, der efter lånet købte sin egen elcykel.

 

Mere fællesskab

Det var Henriks kollega, Peter Sørensen, der for et mere end et år siden lånte en elcykel af Randers Kommune. Efter låneperioden købte han sin egen elcykel. Det har han aldrig fortrudt, og han er glad for at have smittet sine kollegaer med elcykelbaciller: “Cykling giver fællesskab på arbejdspladsen. Vi mobber hinanden på en godmodig måde, hvis der er én af os, der en dag ikke har cyklet til arbejde,” fortæller Peter Sørensen. Han cykler hver dag 22 kilometer til og fra jobbet på Lemvigh Müller. ” Jeg har fået mere energi og overskud i hverdagen, efter at jeg er begyndt at cykle til arbejde i stedet for at sidde bag rattet i en bil. Jeg har også tabt mig, for man får masser af motion på en elcykel. Du bestemmer jo selv, hvor meget hjælp du vil have op ad bakkerne.”

 

Cykelklub med power

Syv af Peter Sørensens kollegaer er efterhånden sprunget på elcyklerne til jobbet. Det gælder også Lars Bech: “Vi har dannet vores egen lille cykelklub af entusiastiske lastbilchauffører, der er vilde med at cykle. Om sommeren tonser vi rundt på bakkerne efter fyraften på racercykler. Når det bliver vinter, mødes vi i skovene på MTB cykler, og turen til jobbet foregår på en jernhest med el. Det cykler for os, og det giver masser af fællesskab og energi,” siger Lars Bech.

 

Fakta:

Randers Kommune har i nogle år lånt elcykler ud til borgere, der har mere end fem kilometer til arbejde. Projektet med elcyklerne blev evalueret i marts 2016. Evalueringen viste, at 21 procent af deltagerne i projektet efterfølgende investerede i deres egen elcykel. 47 procent overvejede at købe en elcykel, og andelen, der tog bilen til jobbet, var faldet med 11 procent. Randers Kommune låner stadig elcykler ud til borgere i byerne Langå, Spentrup, Harridslev og Stevnstrup. Cyklerne kan bookes i to måneder ad gangen via Randers Cykelbys hjemmeside www.randerscykelby.dk