Udeblivelser er generelt et stort problem i den kommunale tandpleje, og i Randers Kommune har tandplejen spurgt borgerne om gode råd til at komme problemet til livs. Flere borgere har henvendt sig, og tandplejen arbejder nu videre med de bedste forslag

En opgørelse fra 2016 viste, at Tandplejen i Randers Kommune i løbet af året havde spildt over 2.000 timer på at vente på patienter, der ikke dukkede op til den aftalte tid.

Selv har tandplejen sat gang i mange initiativer for at få løst problemet, og i sensommeren 2017 udsendte de et ønske om gode forslag til, hvordan de bedst kan støtte borgerne til at møde op til de aftalte tider hos tandplejen. Det blev til godt 20 henvendelser med forskellige forslag, og tre af dem blev præmieret med et gavekort til Randers Regnskov.

“Vi er rigtig glade for de mange henvendelser, der viser, at rigtig mange af vores borgere tager problemet med udeblivelser alvorligt og ønsker at få det løst,” siger Lars Høvenhoff, leder af Tandplejen i Randers Kommune.

Tandplejen er nu i gang med at se på, hvilke af forslagene der kan føres ud i livet og eventuelt gøre en forskel på udeblivelsesprocenten, der lige nu ligger på omkring ni procent i Randers Kommune.

Ingen gebyrer for udeblivelser
De fleste henvendelser var forslag om at pålægge et gebyr for udeblivelser, så det fremover ville få en konsekvens for borgere ikke at overholde de aftalte tider med tandplejen. Det bliver der dog ikke noget af.

“For det første bryder vi os ikke om straf-tankegangen, og for det andet er der netop lavet en større undersøgelse af effekten på et lignende bødesystem på hospitalerne, og det viser sig, at gebyrerne ikke har nogen effekt på udeblivelsesprocenten. Desuden må den kommunale tandpleje slet ikke give borgerne bøder på den måde, så det forslag kan vi ikke føre ud i livet,” fortæller Lars Høvenhoff.

Der var dog andre gode forslag, som tandplejen nu arbejder med.

Samarbejde og øget åbningstid
Et andet forslag, der gik igen et par gange, var forslaget om at udvide åbningstiderne, så det blev lettere for forældre med 8-16-jobs at få børnenes tandlægebesøg passet ind i hverdagen.

“Vi har øget adgangen til tandplejen i de tidlige morgentimer, så det nu er muligt for flere at komme til mellem klokken 7.00 og 8.00. Vi er spændt på, om det kan gøre en forskel på udeblivelsesprocenten,” siger Lars Høvenhoff.

Derudover kom der en spændende henvendelse fra Bysekretariatet i Nordbyen, der forslog et udvidet samarbejde omkring målgruppen i boligområdet.

“Vi har haft gang i Projekt Nordbyen i flere år, men på baggrund af den nye henvendelse er vi nu i gang med at se på, om vi kan udvide samarbejdet yderlige,” fortæller lederen af tandplejen.