Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 0.b på Hobrovejens Skole i Randers kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag

I 800 0.-3. klasser over hele landet har madpakker og spisefrikvarter fyldt væsentligt mere på skoleskemaet den seneste måneds tid, end det plejer. Med udgangspunkt i Madpakkedysten – et gratis undervisningsmateriale fra Mejeriernes Skolemælksordning, har klasserne kæmpet om at sammensætte Danmarks bedste madpakke, og i dag blev de fire vinderskoler fundet.

“Madpakkedysten har været både sjovt og spændende at arbejde med, og børnene har lært vildt meget om den mad, de spiser. Materialet har været let at gå til og bruge i undervisningen, og børnene har fået kreeret en masse flotte, sunde madpakker,” siger Helle Rosenhøj, klasselærer for 0.b på Hobrovejens Sko

Madpakkedysten skal klæde elever i indskolingen på med viden om sundhed og ernæring, alt imens de har det sjovt. I et online univers spækket med videoer, quizzer og viden om mad har kok og kogebogsforfatter Louisa Lorang og hendes sjove makker Sylvester guidet eleverne rundt i en verden af “læring om næring”. Mere end 800 skoleklasser har deltaget, og det er mere end dobbelt så mange som ved sidste års Madpakkedyst.

“Vi er meget tilfredse med, at undervisningsmaterialerne når så bredt ud. Dels betyder det jo, at skolerne kan bruge formatet, men vigtigst af alt at endnu flere børn får mere viden om god og sund kost,” siger Louise Poulsen, projektleder ved Mejeriforeningens Skolemælksordning.

Regler gør spisepausen rar
Det er ikke kun maden, eleverne har arbejdet med i årets Madpakkedyst. Selve spisepausen har også været et omdrejningspunkt i undervisningsmaterialet. Her har eleverne formuleret regler for, hvordan man gør pausen til et rart sted at være, hvor man for eksempel ikke peger fingre af andres madpakker. Det er der, ifølge Louise Poulsen, en helt klar årsag til:

“Spisepausen er vigtig for det sociale samvær blandt børnene, men mange steder kan det være en lidt hektisk affære, og derfor har vi valgt at sætte ekstra fokus på, hvordan man som klassekammerater skaber de gode rammer for en hyggelig spisepause,” fortæller Louise Poulsen.

Klasserne har blandt andet formuleret deres egne spisekvartersregler, og det har ifølge Louise Poulsen givet anledning til en god dialog og engagement blandt eleverne:

“Når børnene er med til at bestemme og sætte ord på regler, tager de langt mere ejerskab. De husker hinanden på, hvad de har aftalt, og på den måde bliver det et fælles projekt,” siger Louise Poulsen.