Borgerne i Randers Kommune er vilde med at rejse og sortere deres affald. De prøver desuden gerne kræfter med at lappe deres egne cykler, og så har de stor respekt for folk, der gør noget ved deres alkoholproblem – i hvert fald hvis man bedømmer ud fra besøg på Randers Kommunes digitale platforme i 2016
 
Få respekten tilbage! Sådan er budskabet i den mest sete video på Randers Kommunes facebookside i 2016. Opslaget opfordrer borgere til at tage kontakt til Randers Rusmiddelcenter og få hjælp til at takle et alkoholmisbrug, og videoen og den medfølgende nyhed er set næsten 50.000 gange.
En lettere talknusning for Randers Kommunes digitale platforme viser meget om, hvem der bruger de forskellige tjenester, og hvad der bliver søgt informationer om.
 
Hvem besøger de digitale platforme?
Ifølge statistikken tyder meget på, at den typiske bruger af Randers Kommunes hjemmeside ofte er en kvinde. I hvert fald er den typiske bruger af information fra kommunen på sociale medier en kvinde. På hjemmesiden søger hun som regel efter regler for nyt pas og orienterer sig om ledige jobopslag. Dette gør hun 45 procent af tiden fra en smartphone eller tablet, og det er en stigning på 5,2 procent fra 2015.
Hun besøger oftest hjemmesiden kl. 10.00 om mandagen, og 15. august var hun sikkert online, for det var datoen med flest besøgende på Randers.dk i 2016. Denne kvinde besøger mellem tre og fire forskellige sider på Randers.dk, og det tager hende cirka fire minutter og 30 sekunder, før hun har fundet, hvad hun ledte efter og forlader randers.dk igen. Nogenlunde samme tid det tager at brygge en kop kaffe.
 
Vi søger efter pas, affald og job
Randers Kommune kan hjælpe borgerne med mange ting. De søger mest på hjemmesiden efter information om “pas” (2.922 søgninger), “affald” (1.065 søgninger), “mit affald” (955 søgninger) og “job” (911 søgninger). Det er godt de samme antal søgninger som i 2015 – borgere i Randers går altså stadig op i rejser og korrekt affaldshåndtering.
Netop populariteten i affald ses på brugen af appen “AffaldRanders”, der gør det nemt at bestille storskrald, planlægge tømmetider eller hjælp med korrekt affaldssortering. App’en er stadig populær og bliver hele tiden brugt af flere borgere.
 
Populære nyheder i 2016
Randers lavede i sommeren 2016 7 værker i forbindelse med Randers Ugen, hvor erhvervsfolk og borgere i Randers Kommune skabte de syv bogstaver på syv dage. Nyheden om de syv værker er nummer fire på top 10 listen over mest læste nyheder på Randers.dk. De syv bogstaver pryder i dag forsiden af www.randers.dk – en side som i øvrigt er blevet vist 377.890 gange i 2016.