Man har nu chancen for at komme helt tæt på udsmykkede oldtidsgenstande, som normalt er lukket inde bag glas i Museum Østjyllands udstilling. Den gamle oldtidsudstilling er nemlig pakket ned for at give plads til en ny oldtidsudstilling, og i den forbindelse er de skrøbelige gamle sager kommet ud af montrerne. De kan ses ved “Kunsten i oldtiden” onsdag 26. april

Her kan man kigge forbi museet til en lille fortælling om de mest fantastisk, kunstneriske genstande helt tilbage fra oldtiden. Museumsinspektør Benita Clemmensen har udvalgt nogle af de smukkeste genstande og vil iført hvide handsker vise og fortælle om dem i denne lille fortælling. Museets gæster kan blandt andet glæde sig til at høre om de magiske mønstre, som findes på stenalderjægerens våben og redskaber. Hør også gode historier om guldbrakteaternes mytologiske billedverden.

Oldtidens store kunstnere
På den lille tidsrejse tilbage til oldtiden viser Benita Clemmensen eksempler på kunstnerisk udfoldelse fra jægerstenalderen til vikingetid.

”Kunsten i fortiden er som et sprog, som vi i dag har vanskeligt ved at læse. Først i løbet af jernalderen, hvor de skriftlige kilder kommer til hjælp løftes lidt af sløret for, hvad menneskene egentlig har ment med den kunst, de lavede. Men til alle tider har kunsten bestået af billeder og symboler, rettet mod dem, som forstod”, fortæller Benita Clemmensen, der lover en fascinerende lille tur rundt i oldtidens kunst.

Ej blot til pynt og pral
Som i vore dage var kunsten i oldtiden ikke kun til pynt. Der var en mening med det hele. Dekorerede våben og udsmykkede lerkar var smukke at kigge på, men ornamenterne symboliserede også jagtlykke, familiære- eller religiøse tilhørsforhold.
Når man dengang var en del af samfundet, forstod man betydningen af dekorationerne. Var man fremmed, havde man formodentlig svært ved at knække koden.

”Ligesom vi mennesker i det 21. århundrede kan kæmpe med at forstå de geometriske ornamenter på jernalderens lerkar eller stjernemønsteret på bronzealderkvindens bælteplade, ” fortæller Benita Clemmensen.

Der er gratis adgang.