Besparelser på skoleområdet rammer torsdag 4. maj de ansatte lærere og pædagoger. De har modtaget et brev fra skolechef Henrik Johansen der fortæller hvem der skal fyres og hvem der tilbydes omplacering. Men det er ikke en spareøvelse, siger skolechefen. Der kigges i øjeblikket også på, hvor der kan spares penge indenfor specialskole og -klasse området

“Det er altid trist, at skille sig af med medarbejdere, der hver dag passer deres job og yder en indsats for at løse opgaverne på skolen og i SFO. Der er desværre overtallige medarbejdere på din skole eller SFO. Din leder har på baggrund af de vedtagne retningslinjer udpeget dig som overtallig”.
Sådan lyder et af de breve der i dag har ramt nogle lærere i folkeskolen i Randers Kommune.
“Normalt afholder vi så en forflyttelsesrunde, hvor overtallige medarbejdere kan ønske ledige job i skolevæsenet. Der er i år 15 overtallige lærere, fire overtallige pædagoger og to pædagogmedhjælpere. Samtidig er der kun to lærerstillinger og to pædagogstillinger til fordeling”, lyder det i brevet, som Din Avis har fået tilsendt på mail.
Senest torsdag 18. maj vil de ramte medarbejdere blive indkaldt til samtale med deres leder, og her vil de modtage en påtænkt opsigelse, som det hedder i brevet.
Meddelelsen om den påtænkte opsigelse sendes også til den faglige organisation.
Efter aftale i sektorMED Skole fordeles de ledige stillinger til de overtallige medarbejdere, der er bedst kvalificerede ud fra objektive og saglige kriterier.
Man er derfor i den situation, at der på nuværende tidspunkt ikke er nok ledige
job i skolevæsenet.
“Det er ikke for at spare penge at vi gør det her. Det er ene og alene fordi der er nedgang i elevantallet i udskolingen. Derfor har vi et antal lærere for meget”, siger Henrik Johansen, Skolechef.
Der er ikke påtænkt en yderligere besparelse ud over den ene procent, der blev besluttet på sidste budgetforhandling i efteråret, pointerer Henrik Johansen.
“Vi er lige nu ved at planlægge næste skoleår 17/18, og det ser altså ud til at der er færre børn i udskolingen. Og så bliver vi nødt til at justere læreantallet også ellers hænger det ikke sammen. Næste år skal der så tildeles bliver der færre ressourcer 10 millioner, fordi elevantallet er faldet, men der bliver flere af de yngste elever, og dermed kan der også blive tale om at forflytte nogle af lærerne hvis det ellers passer ind med de fag de har”, siger Skolechefen.
I alt kan der opnås en besparelse på Folkeskolen på 20 millioner – de ti kommer fra rammebesparelsen – de andre ti kommer fra afskedigelse og omplacering af lærere og pædagoger og pædagogmedhjælpere. De medarbejdere der er udtaget til forflyttelses orienteres i morgen, fredag 5. maj. Kommer der job i løbet af hørings- og opsigelsesperioden og har en af de overtallige medarbejdere den rette undervisningsfagskompetence, så tilbydes de jobbet.

Specialskolemanøvre
Det er rigtigt, at der kun er én pose penge til folkeskolerne i Randers – ud af den pose skal der tages et regeringsbestemt beløb til de elever, der vælger at gå i Privatskole. Og dette beløb har også været stigende i Randers kommune. Dertil kommer det beløb, der gives til specialskolerne og specialskoleeleverne. Dette beløb er vokset de senere år, for at give de svageste børn, den bedste mulighed for at komme videre i uddannelsesforløbet. Men dette skal der nu kigges på, fortæller Henrik Johansen.
“Der er kommet flere børn til specialskolerne og de æder budgettet indefra. De er noget dyrere end de almene børn så jo flere børn i boblen jo færre penge til den almindelige skole. Et barn koster 500.000 kroner så der skal ikke så mange flere børn i specialskolerne, før det giver mange penge”, fortæller Henrik Johansen.
Der er sket en tilvækst i antallet af visitationer siger en socio-økonomisk undersøgelse netop foretaget i kommunen. Men han pointerer at der i gennemsnit ikke visiteres flere i Randers end landsgennemsnittet.
“En specialskole plads er dyrere end en specialklasse plads og derfor kan vi overveje at oprette flere specialklasser i stedte for at sende eleverne på specialskole. Det er en manøvre vi i øjeblikket er ved at kigge på. Vi påtænker at lave en tredje position end pendant til specialklasser og -skoler. Den skal være ude på de enkelte skoler. I dag er det enten eller men vi skal tænke mere kreativt”, siger han.
Han tænker at man kan styrke eleverne i de fag de har det fagligt svært – i stedet for at sende dem væk, kan man på skolerne styrke eleverne i for eksempel dansk eller matematik. Give dem ekstra undervisning, der tyrker dem til at komme videre i uddannelsessystemet.
“Det er en ting vi er ved at kigge på lige nu i forhold til hele specialområdet. Og vi har alle en interesse i at fastholde eleverne i det almene område, så der ikke går for mange penge fra de almindelige folkeskoler”, siger han.
Men også specialområdet mangler penge. Sidste år kunne det kun hænge sammen fordi man tilførte området 13 millioner ved budgetforhandlingerne. Så manøvren der lige nu arbejdes på, vil sikre økonomi til begge områder i fremtiden.
“Men det sker selvfølgelig indenfor den gældende lovgivning. Det er noget vi kigger på også. Hvad kan rent faktisk lade sig gøre”, siger Henrik Johansen.
“Og det skal være en faglig forsvarlig løsning”.
Det færdige resultat for specialområdet skal derefter behandles af politikerne.