Der var mødt omkring 200 Randersborgere og ti byrådsmedlemmer op til borgermøde på Vorup Skole mandag aften. Emnet var byggeriet på Bojesvej i fem etager, og der kom mange bekymringer fra borgerne om byggeriet både mht til Bojesvej og naturen i Vorup Enge og Storkeengen

Der var både buh-råb og klapsalver under mødet, hvor forvaltningen, bygherre (ejendomsmægler John Frandsen) og arkitekt Brian Andersen fremlagde projektet, der indbefatter lejligheder i både to, tre, fire og fem etager på vognmand Erling Andersens grund for enden af Bojesvej i Vorup. Grunden grænser op til naturskønt område i Vorup, og det undrede mange borgere, hvorfor man vælger at save den gren over, som man selv sidder på i kommunen med hensyn til naturskønne områder i Randers. Desuden var der bekymringer fra borgerne på Bojesvej både mht til trafikken, piloteringen af byggeriet og de skader det efterfølgende kan have på de eksisterende huse.

Miljø- og Teknisk Forvaltning fremlagde de planer med projektet der allerede foreligger med plancher af byggeriet set både fra Vorup og fra Vorup Enge. Det var ikke noget, der imponerede de fremmødte, der, endnu før spørgerunden gik i gang, havde adskillige spørgsmål og kommentarer.

Et af de helt store emner var trafikken i Vorup og i særdeleshed Kærgade og Bojesvej. Her havde kommunen endnu ikke undersøgt til bunds, hvilke konsekvenser det ville få. Og det undrede de fremmødte, at man i kommunen kunne gå så langt med et projekt uden at undersøge de konsekvenser, det har for hele kvarteret mht. til trafikken.

En borger undrede sig over, hvor alle bilerne skulle køre, om det var på Kærgade eller hvor det skulle være. For ifølge ham kunne Kærgade slet ikke bære en øget trafik, da den hvert år, som det er nu, bliver asfalteret på grund af belastningen af den nuværende trafik, netop fordi den ligger på eng-jord – nøjagtig som de huse, der er bygget i kvarteret.

Der var bekymring fra borgerne på Bojesvej, hvad der skulle ske, hvis husene tog skade af det nye byggeri. Der foreligger en geoteknisk undersøgelse, der siger at jorden i området, slet ikke er egnet til at bygge på. Og den lader forvaltningen og partier i byrådet hånt om, mente flere borgere. Det var da også dette spørgsmål, der var på bordet, da der i torsdags var kaffemøde med borgmesteren og borgere på Bojesvej, som Din Avis skrev om i fredags.

Arkitekt Brian Andersen fra Randers Arkitekten, forsikrede borgerne, at der ville blive taget fotodokumentation af husene på vejen, så man kunne se om der ville ske sætningsskader, og at der vil blive tegnet en forsikring, som husejerne ville kunne gøre brug af. Dette kunne en af de fremmødte dog ikke godtage som et gyldigt svar. Han arbejder til daglig med forsikringer og kunne forsikre de involverede parter i byggeriet og kommunen, at han var sikker på at intet forsikringsselskab ville går med til en aftale med de forhold man forsøger at bygge efter.


Hvad med naturen
En anden bekymring som borgerne har, er udsigten til højhusene fra Vorup Enge. Brian Andersen fra Randers Arkitekten havde lavet slides som viste udsigten til husene fra forskellige steder i Vorup Enge. Men det viste, holder ikke mente flere borgere. Og en borger kunne ikke forstå at en lokalplan fra 1967, som siger, at digerne ikke må være højere end tre meter, da borgerne skal have udsyn til naturen. Og at man så lige pludselig kan bygge 18 meter ved at ændre lokalplanen. En anden borger bedyrede, at han overhovedet ikke er imod byudvikling, men hvorfor skal der absolut bygges i naturen. Det gav klapsalver fra salen, hvor man fik det indtryk at alle er for en byudvikling, det er bare det forkerte sted, det sker. En anden mener, at dette vil være en glidebane. For giver man først lov nu, hvordan vil Vorup Enge så se ud om 10-20 år.


Skal først vedtages
Forvaltningen gjorde klart for borgerne, at det er ekstraordinært at holde borgermøde så tidlig i et projekt. Endnu er projektet på kravle stadiet. Projektet skal endnu flere gange i byrådet, og der skal vedtages en ændring af lokalplanen før projektet overhovedet kan sættes i gang. Og inden det kommer så langt, skal projektet i høring i otte uger, hvor alle høringssvar tages tilbage til Byrådet som så på baggrund af dette, kan vedtage om projektet kan vedtages eller ej. Og det er helt sikkert at det bliver det nye Byråd efter kommunalvalget, der skal vedtage projektet, hvis det kommer dertil.