I Randers kommune har vi gode folkeskoler! De dygtige lærere, pædagoger og skoleledelser, på kommunens folkeskoler, knokler dagligt for at skabe de bedste rammer og betingelser for vores børn, for deres læring, trivsel og dannelse. Det skal være det naturlige og rigtige valg at vælge den kommunale folkeskole til, og det er vores ansvar som politikere at skabe betingelserne hertil.

Der er udfordringer indenfor skoleområdet, ja, men de udfordringer løser vi bedst gennem samarbejde, lydhørhed, borgerinddragelse og gennem en positiv dialog. Derfor er det vigtigt at vi også i byrådet samarbejder om at skabe de bedste betingelser for vores børn og for vores medarbejdere. Vi skylder medarbejderne på kommunens folkeskoler en langt større opbakning end tilfældet har været hidtil. Der er behov for, at der bliver udstukket visioner og overordnede rammer for den kommunale folkeskole, som følges op i forhold til hvordan området prioriteres på de kommunale budgetter. Det er samtidig vigtigt, at vi udviser tillid til at ledelsernes, bestyrelserne og medarbejderne handler kompetent og at vi er lydhøre overfor deres erfaringer.

For at sikre den kommunale folkeskole bedre betingelser, bør vi se på lærernes forberedelsestid. Kvalificeret og læringsudbytterig undervisning forudsætter, at medarbejdere har muligheden for at møde velforberedte frem.

Det er også afgørende at vi får de fysiske rammer med. Mange skoler er blevet bygget om, nogle er forsat under renovering og andre igen står i kø. Skolestrukturomlægning frigav midler, som skulle tilbageføres til området, blandt andet til dette formål, men det har desværre vist sig slet ikke at være tilstrækkeligt. Derfor bør der afsættes yderligere midler til at optimere de fysiske rammer på de kommunale folkeskoler således, at der skabes de bedst mulige læringsbetingelser for vores børn og arbejdsbetingelser for vore medarbejdere.

 

Førskolen har vist sig at være en god måde at sikre en vellykket overgang fra institutionslivet til skoletilværelsen. Alle børn og deres forældre bør derfor kunne tilbydes en plads i det kommunale førskoletilbud. Jeg er stolt over, at vi i Randers har muligheden for at byde vores mange førskolebørn velkommen til skolelivet på en så succesfuld måde, som det foregår ude på vores kommunale skoler. Men et førskoletilbud for enhver pris er ikke nødvendigvis den rette vej, for det kræver, at der er den nødvendige plads og ressourcer til rådighed. Her bør vi i byrådet være lydhør overfor de bekymringer som forældre og bestyrelser måtte have, og vi bør i videst mulige omfang forsøge at afhjælpe de udfordringer der måtte være tilstede.

Der kan være store fordele både for det enkelte barn med specielle behov, for kollektivet og for økonomien, når vi inkluderer flere i almenskolen, men inklusionen bør ikke motiveret af økonomiske interesser. Inklusion bør være et udtryk for en interesse i at sikre de bedst mulige læringsbetingelser, og derfor bør der følge de nødvendige ressourcer og kompetencer med, når vi inkluderer flere. Vi skal være villig til at investere i og nytænke de måder hvormed skolerne arbejder inkluderende. Vi bør lydhøre overfor de erfaringer man har på de enkelte skoler. Vi bør sikre mulighederne for vidensdeling skolerne imellem. Og vi bør i videst muligt omfang imødekomme de behov der opstår i forbindelse med inklusionsindsatsen, således at vi kan være garanter for, at alle har muligheden for, at blive så dygtige de kan.

Det hjælper ikke at spare om skoleområdet, ej heller i effektiviseringen navn. Vi bør overvejende have fokus på, hvordan vi sikre kvaliteten. Det gælder ikke kun for folkeskolen med også indenfor specialområdet. Alle bør kunne tilbydes det tilbud der er bedst imødekomme de individuelle behov. Området bør sikres økonomisk uafhængighed på budgettet og bør derfor have sit eget budget og ikke indgå som en integreret del i budgettet for almenskolen. Økonomi må aldrig være det styrende, det handler om mennesker.

 

Mikael Mouritsen
Byrådsmedlem for Socialdemokraterne