En af de ting Randers Byråd har været stort set enige om, er den meget ambitiøse plan om BYEN TIL VANDET.

Planen rummer store og gode visioner om byudviklingen i midtbyen. Sammenhæng mellem midtbyen og havneområderne, der på sigt bliver en sammenhængende del af byen og dens centrale aktiviteter.

En central del og en forudsætning for planen er, at klimabroen bygges. Klimabroen er helt central for at løse nogle af byens trafikproblemer, og samtidig helt central i den fremtidige klimasikring af byen. Det er også den helt store udgift i projektet.

For erhvervslivet i Randers er der store trafikale gener forbundet med den nuværende infrastruktur. Med kun Randers Bro i bymidten og Motorvejen vest for byen, som eneste trafikforbindelser mellem syd og nord.

Erhvervslivet vil derfor have store interesser i, at denne forbindelse bliver gennemført inden for en overskuelig fremtid. Klimabroen vil spare virksomhederne for mange timers ventetid, og dermed omkostninger, når trafikken omkring Randers Bro sander til. Derfor er det fornuftigt at, erhvervslivet er med til at skaffe midlerne til Klimabroen.

Projektets gennemførelse vil koste meget store beløb, som kommunens nuværende økonomi ikke vil kunne finansiere inden for en rimelig fremtid. Erhvervslivet og de borgerlige partier ser samtidig gerne, at erhvervslivet lettes for den nuværende dækningsafgift, som virksomhederne betaler kommunen.

Vi foreslår i stedet, at dækningsafgiften fastholdes min. på niveau som 2017. Samtidig findes der i de kommende budgetter råderum til over tre år at udfase indtægten i kommunens driftsfinanciering. Det provenu, der opnås af dækningsafgiften de kommende mange år, bruges som financiering af klimabroen.

Herved sikres et betydeligt beløb til projektet og en mulighed for, at projektet kan gennemføres, inden både trafik og vand løber helt over sine bredder.

I Århus har politikerne indgået en tilsvarende aftale. Her er aftalen, at dækningsafgiften fremover skal finansiere Marselis Boulevard tunnelen, et projekt der ligeledes er af stor betydning for erhvervslivet i Århus, og ikke mindst Århus Havn.

Vi vil snarest bede Randers Kommunes Miljø og Teknik forvaltning om at inddrage dette forslag i financieringen af klimabroen, og fremtiden for BYEN TIL VANDET.

Lad os få byen til vandet, inden både vandet og trafikken oversvømmer byen.

 

Charlotte Broman Mølbæk
Byrådsmedlem, borgmesterkandidat, SF

og

Tage Overgård Poulsen
Byrådskandidat, SF
Vestre Altanvej 32.1.th.
8900 Randers