Klimabroen er en central del af realiseringen af Byen til Vandet, og byrådet besluttede på mandagens møde, at give grønt lys til at den linjeføring over pieren, som kaldes linje F, kan danne grundlag for det videre arbejde med Klimabroen

 

Byrådet har tidligere besluttet, at der skal etableres en såkaldt klimabro, der kan fungere som aflastning for Randersbro, som efterhånden ikke har kapacitet til den tiltagende trafik. Samtidig vil Klimabroen fungere som en sluse, der kan lukke det nordlige havnebassin af og på den måde sikre, at tilstrømmende vandmasser fra Randers Fjord, ikke vil skabe oversvømmelser i Randers.

Medarbejdere ved Randers Kommune havde i samarbejde med repræsentanter fra Randers Havn og Vandmiljø Randers undersøgt forskellige muligheder for Klimabroens linjeføring over den såkaldte pier og har identificeret tre potentielle linjeføringer – A, D og F.

Kommunes medarbejdere vurderer, at den vestligste linjeføring, linje A, vil begrænse potentialet for den fremtidige byudvikling og ikke bidrage til klimatilpasning af midtbyen. Den østligste linjeføring, linje D, vil medføre betydelige udfordringer for driften af Randers Havn både inden, under og efter udflytningen, da linjen løber gennem de nye havnearealer.

Derfor går forvaltningens anbefaling altså på linje F, som løber mellem linje A og D, og har næsten samme potentiale for byudvikling og klimatilpasning som linje D. Samtidig vil linje F primært have konsekvenser for havnedriften indtil havnens udflytningsplaner er gennemført.

Et bredt flertal i byrådet godkendte anbefalingen om at lade linje F fungere som grundlag for det videre arbejde hen imod etableringen af Klimabroen. Kommunens medarbejdere vil nu beskrive processen for udarbejdelse af en VVM-undersøgelse for Klimabroen, som herefter vil blive forelagt byrådet.