Randers Kommune har uddelt deres CRS-Pris for socialt ansvar og rummelighed til Randers Produktionshøjskole

Og det er der god grund til. På skolen har de pt 30 lærlinge, der gennem et helt særligt forløb får en uddannelse, de kan bruge på linje med en helt normal uddannelse. Der foruden er der ansat 14 fleksjobbere. Noget der gavner samfundet på bundlinjen.

Og det gavner især de unge. Din Avis tog en snak med tre af de unge, der i øjeblikket er i fuld gang med et lærlingeforløb på Produktionsskolen – det såkaldte PBE – (Produktionsskole baseret Erhvervsuddannelse). En PBE (Produktionsskole baseret erhvervsuddannelse) er en særlig form for tilrettelæggelse af en erhvervsuddannelse, hvor hele eller dele af uddannelsen gennemføres på en produktionsskole, men hvor eleven efter endt uddannelse har samme formelle kompetence som ved en ordinær erhvervsuddannelse.

Ved overrækkelsen sagde borgmester Claus Omann Jensen til elever og ansatte på Produktionsskolen:
”I er fremtiden. Det er jer, der skal få samfundet videre med uddannelse og job. Mange har brug for hjælp i vores samfund, og jeg tror, alle her i lokalet gerne vil hjælpe. Vi, der sidder med ansvaret, skal hjælpe dem, der ikke er så heldige at gå den lige vej. Man skal nemlig tage fat tidligt, og det er også os, der sidder med ansvaret, der skal fortælle virksomhederne om vigtigheden i, at de ser et potentiale i jer”.

Flere muligheder nu
Tre af de elever fortæller til Din Avis, at de ikke ved, hvad der kunne være hændt dem, hvis ikke de havde haft muligheden for at gennemføre en uddannelse med hensynstagen til deres svagheder.
Michella Andersen på 20 år er netop nu i gang med en uddannelse som lageroperatør med speciale i logistik. Hun har halvandet år tilbage af den tre-årige uddannelse.

“Jeg har dårlige led og gigt, og jeg fik at vide, at jeg ikke kunne gennemføre en almindelig uddannelse. Jeg bliver hurtig overbelastet. Her kan jeg arbejde i det tempo, der passer til mig, og jeg kan hvile mig, hvis jeg arbejder for meget”, siger hun.

Hun er glad for at få muligheden og føler sig mere motiveret nu end uden hjælp fra Produktionsskolen.

Det samme gør Ketil Qvist på 21 år og Ronnie Froerlund på 20 år. De er netop nu ved at gennemføre en uddannelse til multimedie animatorer.
Især Ronnie har haft det svært med selvtilliden og har ikke troet det muligt at kunne få en uddannelse.

“Jeg havde selvtillidsproblemer efter skolen – jeg har aldrig troet, at jeg skulle gennemføre en uddannelse. Men nu har jeg kun et år tilbage, og så er jeg uddannet”, fortæller han.
Han mener, at det er med til at løfte lysten til at uddanne sig, at alle elever her på skolen har en svær baggrund med sig i bagagen. Det er i hvert fald med til at løfte ham.
“Også det, at jeg kan give min viden videre til de andre elever, giver mig selvtillid, og det at vide at det, man laver, faktisk kan bruges til noget”, siger han.

Han har nemlig sammen med Ketil tegnet den animerede hest – Anders – som Randers FC bruger.

Ketil Qvist troede egentlig, at han skulle være elektriker – det var drømmejobbet. Og han startede da også på grundforløbet, men da der var tre måneder tilbage, måtte han stoppe på grund af stress og depression.

“Så fik jeg i stedet for en snak med UU (Uddannelsesvejledningen). De foreslog Produktionsskolen, og derigennem blev jeg introduceret til multimedie. Det var ikke noget, jeg havde beskæftiget mig med før. Men jeg kunne godt lide det, og jeg kom i lære. Jeg fik ro på og kunne tage det i et bedre tempo, der passede til mig”, fortæller Ketil.

Hvis ikke han havde fået muligheden for at gå på produktionsskolens lærlingeforløb, ved han ikke, hvad der skulle blive af ham.
“Jeg har fået en åbenbaring – jeg har fået et pusterum, og nu kan jeg få en helt almindelig uddannelse ligesom andre unge”, siger han.
Randers Produktionsskole har plads til 40 elever. Man skal være elev i mindst tre måneder på skolen, før man kan starte på en læreplads.

Produktionsskolen har forløb for lærlinge indenfor følgende fag: Smede, Automekaniker, Skov- og Naturtekniker, Ejendomsservicetekniker, Gastronom, Tømrer, Transport/Logistik, Multimedie Animator.