Fra nytår går hele anlægsarbejdet med at erstatte jernbanebroerne på Parkboulevarden og på Viborgvej i gang. Broarbejdet starter midt februar

Det betyder gener for trafikken, men generelt vil man prøve at gøre det så lempeligt som muligt, oplyser Banedanmark.

“Vi har været i gang med planlægningen længe og har været forbi og kigge på området flere gange. Det er et stort projekt, som vi gerne vil have får så lidt indflydelse på trafikanterne som muligt”, siger Martin Bøgh Friis, projektleder fra Banedanmark.

Arbejdet vil for størstedelens vedkommende foregå i 2018. Dog strækker det sig ind i 2019 med færdiggørelse af asfaltarbejde og genetablering af de baner og parkering, der bliver inddraget hos Randers FC.

“Vi har været i tæt dialog med kommunen og vejdirektoratet. Vi er alle interesserede i at levere den bedste løsning, for det er en stor ombygning, der skal ske”.

Viborgvej, som er en statsvej, holdes åbent under hele forløbet – der vil kun være enkelte weekender, hvor vejen vil være helt lukket. Der kan man dog bruge Parkboulevarden, som er en kommunevej, til omkørsel indtil sidst i juni, hvor broen lukker og åbner igen for gående efter skolernes sommerferie. Broen åbnes for vejtrafik november/december 2018. Parkboulevarden har en trafik på 3.500 biler i døgnet. Broen, der er fra 1938, har ikke tilstrækkelig frihøjde til en elektrificeret jernbane, da det er en buebro.

Der vil på den ene eller anden måde være adgang for vejtrafik på enten Viborgvej eller Parkboulevarden i hele perioden.

Hos Randers kommune er man godt tilfreds med den løsning, der er fundet, så arbejdet generer mindst muligt. Ingeniør i Veje og Trafikafdelingen, Kjeld Christensen, fortæller, at man har fået det, som man ønsker.

“Vi ønskede, at der hele tiden skulle være et spor åbent i hver retning. Der kører 15.000 biler i døgnet på Viborgvej, så det har været vigtigt for os, at dette arbejde skaber mindst mulige gener”, siger han.

De, der får størst gener, er dog de beboere, der bor i umiddelbar nærhed af banelegemet på sydsiden af vejen. De vil muligvis blive generet af støj – dette er de blevet informeret om adskillige gange fra Banedanmark, der også skal undersøge muligheden for, om der skal kompenseres for den støj efterfølgende.

De nærmeste huse bevarer en lille stump af den gamle Viborgvej umiddelbart ved deres hus – derefter kommer der en lille støttevæg ud mod den nye Viborgvej, da niveauet skubbes halvanden meter i højden.

Step by step
Arbejdet tager sin begyndelse i januar. Her laver man – i nordvestlig forlængelse af den eksisterende bro – en ny bro i den rigtige højde – altså halvanden meter over nuværende niveau. Imens dette arbejde står på, kan bilerne stadig køre på den eksisterende Viborgvej, der dog rykkes lidt mod syd, mens arbejdet står på. Her bliver der lavet en kombineret cykel og gangsti på begge sider af Viborgvej, mens arbejdet pågår.

“Det gør vi for at muliggøre arbejderne i nord”, siger Martin Bøgh Friis fra Banedanmark.

Der bygges en lille stump af broen, og derefter flytter man trafikken over på den nye bro via grusparkeringen og ud på den gamle Viborgvej igen. Derved er den gamle bro fri for trafik, og man kan begynde at nedbryde den.

Man kommer til at arbejde på Viborgvej af flere omgange, samtidig med at man begynder nedrivningen af Parkboulevardens bro. Grusparkeringen reetableres, som før man gik i gang med arbejdet.

Al togtrafik fra og til Randers vil være lukket af flere omgange, hvoraf den længste er i sommerferien.