Vinteren har i år været særlig slem ved vejene, der flere steder er plaget af ekstraordinært mange huller. Randers Kommune opfordrer alle, der spotter huller i asfalten, til at melde det ind

“Der er over 1000 kilometer veje, som vi vedligeholder, og selvom vi selv kører meget rundt, kommer vi ikke alle steder. Derfor er det en stor hjælp, når folk giver os et praj. Det giver os et større overblik og gør, at vi kan tilrettelægge arbejderne mere effektivt. ” siger sektionsleder Grethe Helledi Kristensen fra Randers Kommunes Vej- og trafik-afdeling.

Det er muligt at anmelde huller i vejene gennem app’en “Giv et praj” eller på randers.dk. Her lander anmeldelsen direkte hos de medarbejdere, som har ansvaret for vedligeholdelse af vejene.

Koldt vejr og meget regn giver mange huller
Et hul i vejen opstår typisk ved, at der er en lille revne i asfalten, hvor der kan sive vand ned. Når vandet trænger ned i de underliggende lag i vejen kan frosten få asfalten til sprænge, fordi vandet udvider sig når det fryser. Når der først er opstået et lille hul trykker vægten fra biler og lastbiler regnvand ned i det lille hul og dette medfører, at hullet bliver større og større.

Huller i vejene er et kendt problem især om vinteren, og det har været særligt slemt i denne vinter.

Alene i årets første måneder er der kommet over 300 henvendelser om huller i vejene, og det er mere end en tredobling sammenlignet med året før.

“Vi ved godt, at der er huller rigtig mange steder og vi har taget alt det grej i brug vi har til lapning af huller. Lige nu har vi to asfalthold kørende på fuld tid til at reparere de skader, vi vurderer er mest akutte. Derudover kører vi ud og sætter skilte op på strækninger med huller som advarsel til trafikanterne indtil asfaltholdet når til at lappe hullerne på strækningen,” siger Grethe Helledi Kristensen.

De fleste opgaver bliver hurtigt løst
I 2017 havde Randers Kommune ca. 650 reparationsopgaver på de kommunale veje og stier. Halvdelen af opgaverne blev løst inden for 20 dage efter, at de var meldt ind fx via “Giv et praj” og 80 procent af opgaverne blev løst inden for to måneder.

“Generelt har vi oplevet en stigning i reparationsopgaver i de seneste år, og én opgave kan sagtens dække over mange huller på en strækning og dermed være omfattende. Vi tager alle henvendelser alvorligt og gør, hvad vi kan for at reparere skaderne hurtigt,” siger Grethe Helledi Kristensen.