På Blicherskolen i Spentrup har eleverne pumpet cyklerne og smurt kæderne for at deltage i kampagnen, Alle Børn Cykler

 

Kampagnen ruller to uger i september i hele Danmark og skal motivere flere elever til at træde i pedalerne til undervisning.

“Jeg cykler til skole hver dag, men det er ekstra sjovt at cykle sammen med alle mine klassekammerater, når vi er med i kampagnen,” fortæller Kasper Noah Andersen, der går i 6.B på Blicherskolen.

I kampagneperioden dyster de deltagende klasser om at cykle så mange dage som muligt. Hver cykeldag giver point til den afsluttende præmielodtrækning. Cykling med hjelm giver dobbelt point. 6. B vandt sidste år en diskokugle og penge til en fest. Derfor går de målrettet efter at få alle elever i klassen til at cykle til skole og bære hjelm:
“Sidste år fik vi næsten alle i klassen til at cykle. Desuden overtalte vi to af vores kammerater, der ikke cykler med hjelm, til at tage hjelm på for at få flere point. Vi vil nemlig gerne vinde flere præmier, ” forklarer Kasper Noah Andersen.

 

Cykelture sammen med klassen skaber fællesskab

Elever fra Blicherskolen har deltaget i den landsdækkende cykelkampagne i mange år:

“Kampagnen skaber opmærksomhed på cyklen som et nemt og enkelt transportmiddel, der hurtigt kan bringe eleverne til og fra skole. Desuden bliver elever, der cykler, mere selvhjulpne. De finder ud af, hvor dejligt det er at kunne bevæge sig rundt i lokalområdet uden hjælp fra deres forældre,” siger Claus Bendsen, der er lærer på Blicherskolen.

Skolen bruger også cyklen som transportmiddel, når elever på mellemtrinnet skal på ture i nærområdet eller til Randers by for at se et teaterstykke:
“Cyklen giver socialt samvær blandt eleverne på en anden måde, end når vi kører med bus. Cykelturene giver eleverne mulighed for at snakke sammen med elever fra klassen, som de normalt ikke er sammen med i andre sammenhænge. Desuden giver cykelturene anderledes sanseoplevelser, når de bevæger sig rundt i naturen, ligesom et punkteret dæk, der hurtigt skal lappes, giver en masse at snakke om hjemme i klasseværelset,” siger Claus Bendsen.