Gennem et år har den lokale NLP coach, Tim Sarafian, været ombord på skoleskibet Marilyn Anne fra tid til anden, for at ruste lærerne til bedre at kunne vejlede de unge ombord

 

Det startede for et år siden, da skibet lå til anker ud for den Sorte Diamant i København. Tim Sarafian var inviteret ombord, for besætningen kendte til hans resultater med NLP. Skibet har netop været i Randers, for at fejre at besætningen er blevet certificerede NLP-coaches.

Anders Keller, der er skipper på Marilyn Anne har tilbragt 4,5 år på skibet og kunne mærke, at han manglede redskaber til at håndtere de unge, der fortrinsvis kommer fra Herning, Struer og Holstebro kommuner. Kommuner der også ejer skibet i fællesskab.

“Vi opdrager, skaber struktur og arbejder med de unge der mangler helt basale færdigheder , dannelse og pli. Mange skal først til at lære at vaske sig hver dag og spise med kniv og gaffel. Det kan skabe konflikter, og derfor er det en stor hjælp at få de redskaber af Tim (Sarafian red)”, fortæller Anders Keller.

“Det er de små ting, der betyder noget i hverdagen”, siger han.

 

Mere nuanceret

De unge kommer fra familier, der ikke er vant til at have så meget at gøre med – nogle kommer fra hjem, hvor der er mangel på det sociale, og så ved de ikke, hvordan man skal gebærde sig blandt andre. Nogle kommer fra velhavende familier, men mangler sociale kompetencer – fælles for de unge er, at de har haft udfordringer i skolen – meget fravær eller andre årsager.

“Her kan de ikke have fravær. Når man er sammen på skibet hver dag, er det svære at melde fra, og hvis de kommer for sent til en mønstring, skal de rejse langt på egen hånd, for at komme med skibet. Det giver forpligtigelser”, siger Anders Keller.

“Med forløbet med Tim Sarafian har vi fået bedre redskaber til at håndtere de unge. Vi har fået indblik i, hvorfor vi som lærer reagerer, som vi gør. Vi er jo uddannet sømænd, men skal også håndtere de unge. Jeg synes, jeg har fået bedre indsigt i mig selv, og kan handle derud fra. Jeg er blevet bevidst om min personlighed i forhold til de unge”, fortæller Anders Keller.

Han har lært at tingene ikke er sort/hvid men mere nuanceret.

“Forløbet har modnet mig. Jeg er blevet nogle år ældre oppe i hovedet. Når man har med så stor en flok at gøre, er der ikke altid tid til den enkelte. Men med en større indsigt overfor de unge, kan jeg klare situationerne anderledes end før. Jeg farer ikke sådan op, som jeg gjorde før. Det bevirker også, at de unge ikke føler sig uretfærdig behandlet”, forklarer skipperen.

På skibet er der i alt seks besætningsmedlemmer og 13 unge elever. Ud af de seks er én lærer, der underviser de unge i dansk, matematik og engelsk.

Skibet sejler i både Danmark., Norge og Sverige og om sommeren er de på søen i 11 døgn. Om vinteren er de ude i hverdagen og ligger til kaj i weekenderne.

 

Redskaber til konflikter

Besætningsmedlemmerne skal altså være mentorer for de unge på skibet. Og det kræver noget af dem. De skal være mere fleksible ved konflikter. De skal coache, så de unge selv kommer til erkendelse i forskellige situationer, forklarer NLP coach Tim Sarafian. Han er uddannet NLP Master, internationalt certificeret NLP Træner og certificeret hypnoseterapeut, med 20 års erfaring. Hans uddannelser er taget i USA, England og Danmark hos verdens førende indenfor udvikling af menneskelige ressourcer.

“Min erfaring er grunden til at de valgte mig”, siger Tim Sarafian.

“Jeg har en del erfaring i at folk får selvindsigt, og jeg giver redskaber til at håndtere konflikter i forskellig situationer. De kender mine resultater, og de vidste, at tingene virker”.

Han har indtil videre kun coachet lærerne, og de er nu certificeret NLP coachs.

“Jeg har arbejdet med, hvordan vores tanker påvirker en tilstand og dermed vores handlinger ud fra personlige oplevelser. Vi ser som mennesker livet på forskellige måder – men altid ud fra vores egne oplevelser. Og vi har et valg med hensyn til, hvordan vi vil reagere. Vi har en mulighed for at ændre på tingene”, siger han.

“Vi skal have håbet på, at det kan blive anderledes og mere positivt, men først skal vi have motivation til at ændre på tankerne. Det har jeg givet lærerne her ombord”, fortæller Tim fra kahytten under dæk på Marilyn Anne.

På væggen er et billede af den gamle Kong Frederik med bar overkrop, hvor han viser alle sine tatoveringer. En rigtig sømand, der viser vejen for de unge mennesker ombord. Det er også her skipper sover, når han er ombord.

 

Et stærkt team

Og det er et godt og stærkt team skibet har, mener Tim Sarafian.

“De giver en god dannelse videre til de unge, er mit helt klare indtryk. Og på et skib skal man kunne stole på hinanden og give helt klare instrukser. Derfor er det også vigtigt, at de unge mennesker forstår, hvad der bliver sagt. At besætningen er helt klare i deres kommandoer. Og at handling har konsekvenser. Her mærker de på egen krop, at det bliver virkeligt”, siger Tim Sarafian.

Med NLP undervisningen har Tim Sarafian givet lærerne redskaber til at håndtere stressproblematikker, livsstilsændringer og manglende overblik på livet.
“Problematikker de alle løste fremragende. De er vanvittig gode mentorer for de unge, men de er også blevet klogere på deres eget liv”.

Flere af besætningen er ydermere blevet overrasket over egne processer – hos nogle fik tårerne frit løb og det har været grænseoverskridende – men også berigende.

“NLP kan bruges overalt. Det kan ændre det syn, vi har på omverdenen som mennesker. Så lige meget hvor du arbejder med mennesker, kan metoden bruges. Du kan blive et mere frit menneske. Mange er mange for at miste kontrollen og opleve smerte. Men hvis vi kan få nogle til at hjælpe os over på den anden side, kan vi få en mere positiv fremtid. Der er helt klare opskrifter på det”, siger Tim Sarafian.

Denne dag skal eleverne på skibet dog også igennem møllen – de skal lære at det er deres egne tanker, der fortæller dem, hvordan de oplever og bliver påvirket af verden.