Kommer du fra Randers, skal du være stolt! Det er filosofien bag den nystiftede forening “Made in Randers”, der tager sit udspring i Randers HK. Med på flanken er en række medlemmer fra erhvervslivet

 

En gruppe folk fra Randers´ erhvervsliv mener at virksomhederne i byen skal gøre mere for at få Randers på landkortet – for noget godt vel at mærke.

Længe nok har der hersket fordomme og dårlige historier om byen, og det skal der nu gøres noget ved.

“Vi skal tage ansvar både socialt og miljømæssigt. Mange virksomheder vil godt, men ved ikke lige hvordan de skal gøre. Derfor tilbyder vi dem nu at blive medlem af “Made in Randers” for at være med til at gøre noget godt for byens borgere”, fortæller Peter Lund fra Packplast.

Virksomhederne skal ved at betale et medlemsgebyr til Made in Randers danne platform for events der kommer især børn og unge til gavn.

“Vi skal have virksomhederne til at tage ansvar for deres by. Randers er en by, der kan rigtig meget, og vi vil lave arrangementer, der kommer borgerne til gode – og at det er virksomhederne, der står som afsender, betyder at de kommer tættere på borgerne, så især de unge får kendskab til dem”, siger Peter Lund.

Målet med dette er at få de unge til at vælge at uddanne sig og bosætte sig i byen, når de bliver større. Målet er at få Randers løftet ud af den mørke brønd af latterliggørelse, som den er udsat for rundt om i resten af landet.

“Når jeg kommer rundt i Danmark og siger at jeg kommer fra Randers, siger folk altid: nå har du mokai med – vi har ikke en særlig god status, det vil vi gerne gøre op med”, siger han.

For Randers er andet end ungdomskriminalitet og mokai – byen er landets eneste flodby, med naturen helt ind til midtbyen – Randers har et rigt kultur- og sportsliv og så blomster erhvervslivet – det er de ting, der nu skal spille bedre sammen.

Borgmester Torben Hansen hilser initiativet velkommen.

“Jeg synes, det er en fremragende idé. At skabe oplevelser for børn og unge underbygger, at vi har et stærkt foreningsliv her i byen. Og så skal erhvervslivet bidrage til kulturen, det er en god idé”, siger han.

Økonomisk kan kommunen ikke involvere sig i foreningen, men de bakker op på andre måder, hvis det er nødvendigt. Det kan de godt regne med.

 

Samfundsansvar

Made in Randers er et CSR projekt der skal tage samfundsansvar. De udfordrer virksomhederne og vil samtidig have dem til at fortælle om sig selv. Det er en udfordring, som de håber rigtig mange vil tage op.

“Og hvis det i sidste ende kan ses på virksomhedernes bundlinje er det jo også fint”, siger Per Rasmussen, direktør for Randers HK, der er gået i spidsen for Made in Randers.

Alle virksomheder i Randers er udfordret med hensyn til at skaffe kvalificeret arbejdskraft så Made in Randers er en totrinsraket, der dels skal højne renomméet for byen ved forskellige events men Made in Randers skal altså også højne ryet for virksomhederne i byen,, så de unge får øjnene op for, hvad Randers faktisk også har at byde på, når det gælder et fuldtidsarbejde i voksenlivet.

“Virksomhederne skal vise deres ansigt overfor de unge mennesker og byde sig til. Men Made in Randers skal også skabe et bedre image for byen – vi skal have folk i resten af landet til at kigge med positive øjne på os”, siger Peter Lund fra Packplast.

Folketingsmedlem for Venstre Michael Aastrup jensen udtaler sig også positiv om det nye tiltag.

“Jeg synes projektet fortjener opbakning. Det her er ildsjæle der brænder for byen og for at sætte Randers på landkortet. Man erkender at vi skal have ændret vores omdømme – men det er svært. Jeg husker selv molbohistorierne og Aarhus-historierne. De var svære at slippe af med. Når jeg i København siger at jeg bor i Randers – spørger folk om jeg tør go ud og om jeg har mokai med. Og det er træls at det er sådan”, siger Michael Aastrup Jensen.

“Nu skal vi bevise hvad Randers kan – og det kræver en ting – nemlig vores opbakning. Vi er landets sjette største by, og intet kommer af sig selv. Nu skal der handles”, siger han.

 

Events for borgerne

Randers skal stå tættere sammen og tale byen op i fællesskab.

“Vi skal tage ansvar. Hvis vi for eksempel lavet et e-sports arrangement her i Randers hallen skal det også være kombineret med sund mad, motion og forældrearrangement. Vi skal hele vejen rundt og vise de unge at der rent faktisk er potentiale i dem”, siger Per Rasmussen fra Randers HK.

Made in Randers vil på et år lave fire store events og flere små. Et eksempel kunne være at invitere familier i Regnskoven – ikke for at se på dyr, men for at lære mere om miljøets påvirkning af dyrelivet og det omkringliggende samfund.

Made in Randers vil samarbejde med kulturelle og sportslige foreninger i byen – ingen er for store og ingen er for små. Og det lader til at også byens vækstlag, vil være gode samarbejdspartnere.

Made in Randers arbejder ud fra et holistisk synspunkt. Som udgangspunkt vil de events, som foreningen arrangerer, have børn og unge som en primære målgruppe, mens forældre og bedsteforældre er den sekundære. Foreningen vil trække på andre, som har erfaring med netop den valgte målgruppe og event.

Og man kan også som udefrakommende søge støtte til arrangementer hos Made in Randers, da de vil ligge inde med en pulje til events i byen for børn og unge. Medlemmerne betaler et gebyr på mindst 30.000 kroner som skal ligge i en pulje, som kan søges eller bruges af Made in Randers selv.

60 procent af foreningens formue er allerede øremærket til Randers HK, der i høj grad er med til at sætte Randers på landkortet – herud over kan borgere, foreninger og enkeltpersoner søge støtte fra Made in Randers – Den støtte vil udgøre to procent. Man skal blot sende en ansøgning til tk@madeinranders.dk.

Alt sammen skal det være med til at skabe et positivt image for byen ude i resten af landet og blandt byens borgere – især de unge.