… Det er Naturli´s filosofi, og mange forbrugere følger i disse år med – Lige fra Manchester United spilleren Chris Smalling til den helt almindelige forbruger i Australien eller Aars

 

Men hvorfor tænke i alternativer, når det fungerer godt med det, vi allerede har – og har denne veganer- og vegetarbølge ikke taget overhånd?

Det er der et helt klart svar på, mener Henrik Lund, direktør for Naturli.

“De unge tænker på, hvordan vi kan redde kloden, mod den udvikling der er sat i gang. De tænker på hvordan, vi skal brødføde de mange milliarder af mennesker i befolkningen, der bare vokser og vokser. De kan godt se, at vi ikke kan blive ved. For det første tænker de på klimaet og bæredygtighed. Coop lavede en analyse sidste år blandt deres forbrugere, hvor sundhed kom ind på en førsteplads derefter på klimaet og derefter dyrevelfærd, som de væsentligste grunde til at tænke i alternativer”, fortæller Henrik Lund, der selv er røget med på bølgen.

“Jeg begyndte at spise vegansk for to år siden – og det første der skete var, at jeg tabte otte kilo og kom ned på min idealvægt. Kroppen skal simpelthen ikke bruge så meget energi på at fordøje plantebaseret kost, og kan koncentrere sig om vægttab eller energi til meget andet. Derfor er der også mange sportsfolk, der spiser plantebaseret og vores veganske produkter”, fortæller han.

Så det er ikke kun en døgnflue eller for at imødekomme veganernes ønsker og krav, at det er godt at spise vegansk, siger han.

“Men jeg mener ikke, man skal være fanatisk, hvis man ikke har lyst, og jeg mener slet ikke, det er i orden at veganere står og skriger af forældre, der tager deres børn med ud og ser køerne komme på græs. Det er da godt, at køerne får lov til at komme ud, synes jeg”.

Men nu har han selv mærket det på egen krop, hvad det gør at spise og drikke plantebaseret og kan derfor også være med til at udvikle andre produkter til forbrugerne.

“Jeg ved jo, hvad jeg savner i min hverdag blandt andet pålæg til at komme på rugbrødet. Lige nu forhandler vi pålæg fra en producent i Norditalien, men her koster ti skiver pålæg 30 kroner og det er for dyrt – det skal vi have kigget på. Vi forhandler også veganske ost fra Violife – men målet er at kunne udvikle noget selv, og jeg synes, det kunne være spændende at udvikle alternativer til fersk kød og youghurt. Isen har vi allerede”, siger han.

 

En naturlig rejse

Naturli startede i 1988 med deres alternativer til komælk og smør lavet på naturlig mælk. Naturli er en del af Dragsbæk og startede i Thisted. Siden flyttede hovedkontoret til Agropark i Aarhus, men man ville gerne have at innovation lab lå sammen med hovedkontoret og fandt de egnede lokaler i Øster Bjerregrav hos det tidligere Blume Foods, som også er i kompagniskab med Dragsbæk.

“Og det passer os faktisk rigtig godt. Vi er tæt på motorvejen, og vi har vores udviklingslaboratorium, hvor vi kan invitere kunderne ind for at smage nye produkter. Og ikke mindst har vi ikke konkurrenterne til at kigge os over skuldrene. Vi er glade for at være flyttet til Randers”, siger Henrik Lund.

Naturli flyttede til Øster Bjerregrav for et halvt år siden og har fundet sig rigtig godt til rette i området. Og går gerne ud og promoverer sig som en Randers-virksomhed.

De første 25 år producerede man ris- og sojamælk mest til de laktoseintolerante, men gennem årene er der kommet helt nye målgrupper til, som vælger alternativt af helt andre ideologier. Mange savnede også et alternativ til det smørbare. Og altså nu også med de plantebaserede varer, der spiller godt med den grønne omstilling som verden er i gang med.

“Faktisk har vores alternativer til mælk et fire-fem gange mindre klimaaftryk på kloden end almindelig mælk, og det er også derfor vores kunder vælger den løsning. Og vi er glade for, at vi kan være med til at gøre en forskel”, pointerer Henrik Lund.

Naturli er med til at ændre forbrugernes adfærd – de er blevet mere nysgerrige på de alternative produkter, som Naturli producerer.

“Og nu kan man finde de alternative produkter ved siden af det almindelige kød og mælken og smørret, og det gør, at kunderne nemmere kan vælge alternative løsninger. Førhen skulle de lede efter det, og det gjorde det hele meget sværere at være forbruger og vælge alternativt”.

Lige nu fås det smørbare i 10 forskellige lande blandt andet Australien og England, og til marts drager Naturli til USA på den store Expo West messe for at indtage det amerikanske marked.

 

Tæt på kilden

Mælken kan vi få fra landmanden kun 20 kilometer fra, hvor vi bor, så dette klimaaftryk er ikke stort – det er produktionen af mælken, der sætter sit aftryk. Men hvad nu hvis man skal hente mandlerne fra den anden side af kloden – vil det ikke komme ud på et?

“Vi henter vores råvarer så tæt på produktionen som muligt. Derfor importerer vi også vores mandler og vores ris i Italien, så vi ikke skal om på den anden side af jorden, for så er det jo ikke klimavenligt. Ærterne og hestebønnerne som vores alternativer til kød er baseret på, henter vi hos danske landmænd. Vi gør meget ud af at være så tæt på produktionen som muligt”, fortæller Henrik Lund.

Produktionen af “mejeriprodukter” ligger i Det grønne Mejeri i Vejen, og alternativerne til kød bliver produceret på Det grønne Slagteri i Skovlund ved Varde.

“Vores virksomhed udvikler produkterne, og vi outsourcer produktionen. Vi gør meget ud af at finde de bedste producenter, til at stå for den del. På den måde får vi det bedste og billigste produkt”.

Og det må ikke være for dyrt, så vil forbrugerne ikke købe produkterne. Derfor gør Naturli meget ud af at skabe varer, der kan købes for næsten det samme som de konventionelle varer, som vi hidtil har puttet i indkøbskurven. Og så er det økologisk – Naturli´ vis.

Målet for verdens fremtid er at blive mere plantebaseret i produktionen af fødevarer. I dag bliver der dyrket rigtig meget areal udelukkende til foder til blandt andet køerne. Det er målet at denne produktion lige så godt kan gå til mennesker – derved kommer der heller ikke mere opdyrket landbrugsjord – hvilket ville være rigtig dårligt for vores skove rundt om i verden.

“Så vi kommer ikke til at udpine vores jord, som et resultat af denne tendens. For det første udpiner du ikke jorden ved at dyrke bønner og ærter og for det andet, ja så behøver der ikke blive opdyrket mere end der bliver nu”, siger Henrik Lund.

“Som det er nu, bliver det soja vi bruger til dyrefoder, dyrket i Sydamerika og det er GMO baseret – det er udelukkende til dyr, det må vi mennesker ikke få – og et areal de bruger til det, kunne lige så godt blive brugt til at dyrke afgrøder til mennesker”.

Nogle landmænd ser denne trend som en direkte konkurrent til dem selv og deres produktion, men det behøver de ikke, mener Henrik Lund.

“Vi er slet ikke en konkurrent. Det handler bare om at landmændene tænker i andre baner og dyrker afgrøder i stedet for at avle dyr”.

Skal vi nu alle være veganere?

“Nej jeg er ikke ude på, at vi alle skal være veganere”, griner Henrik Lund.

“Men det handler om en ny madkultur – vi ser allerede nu, at de unge spiser og drikker anderledes end deres forældre – de unge vil have det bedste fra begge verdener, derfor vælger de os til”.

Og så handler det om – som mange har nu – en meatfree monday og måske også at have en milkfree tuesday, siger han.

“Du vil ikke opdage, hvis du putter vores plantefars i en lasagne – og med priser der matcher, vil vi gerne have forbrugerne til at vælge sådan et alternativ”.

 

God reklame

Naturli er aktive på de sociale medier – de er der, hvor de unge er, og de interagerer også med forbrugerne hver dag.

“Vi har en Facebook og en Instagram profil, hvor vi hver uge får flere tusinde spørgsmål fra vores kunder. Og vi svarer på hver henvendelse selv, her fra Øster Bjerregrav. Og så har vi en god ambassadør i Chris Smalling fra Manchester United, der elsker vores produkter. Han har blandt andet slået et billede op, hvor han smører madder til sine børn med vores Smørbar – det billedet har fået 49.000 likes. Sådan noget betyder meget for os. Derudover har vi en Astana rytter – en hjælperytter til Fuglsang, der også promoverer vores produkter. Faktisk er der mange sportsfolk, der foretrækker produkterne, da det giver dem mere energi og større overskud til at præstere”, fortæller direktøren.

Lige nu har Naturli 180.000 følgere på Facebook og er selv blevet udråbt til en af de bedst fungerende Facebooksider af Facebook selv. Siden hedder “Plantebevægelsen”.

 

Fremtiden

Også i fremtiden vil vi se meget mere til Naturli i køledisken og på hylderne i supermarkedet. Lige nu er virksomheden med i et projekt, der kigger på udvinding af planteprotein i almindelig græs. Projektet hedder GUDP og ligger under Fødevareministeriet.

“Jeg synes, det er utrolig spændende med græs. Det kan vi dyrke 90 procent af året. Soja kan du kun høste en gang. Grunden til at koen kan fordøje græsset er dens fire maver, så vi kigger på, hvad vi kan gøre, for at vi mennesker også kan fordøje det”, fortæller han.

Projektet er ledet af DTU og er et forskningsprojekt på både Københavns og Aalborg Universiteter.

Herud over er man med i et projekt i EU-regi, der skal forske i ærteprotein version 2.0. Dette bliver udviklet i samarbejde med Nakskov Mill, som har specialiseret sig i at udvikle planteprotein.

“Hvis vi vil den grønne omstilling i Danmark, mener jeg faktisk, at vi kan blive de førende indenfor dette område. Og for landmændene er det et helt nyt eventyr, der venter”.