I løbet af 2018 udførte Banedanmark to broombygninger i Randers. De har netop udgivet en video der viser hele forløbet med ombygning på Viborgvej

 

Videoen viser forvandlingen, da biltrafikken midlertidig blev omlagt, så der stadig var plads til de 15.000 daglige biler, mens de byggede ny bro over banen. Det er kun de færreste ombygninger i Danmark, der er så komplicerede som den på Viborgvej.

På videoen er Viborgvej allerede blevet omlagt til dens midlertidige forløb og kan ses i nederste, venstre hjørne af billedet, mens anlægsarbejdet primært kan ses i øverste højre hjørne af billedet. Efter afdækning og nedbrydning af den gamle jernbanetunnel rammer vi spunsplader i jorden langs den cirka 100 meter lange jernbanetunnel. Pladerne danner væggene i den nye tunnel. Dernæst rammer vi betonpiller, som skal holde konstruktionen, cirka 24 meter ned i jorden. Endelig overdækker vi tunnelen og støber et dæk i beton. Til sidst føres trafikken tilbage på den nye vej, som har omtrent samme forløb, som den gamle.

I maj vender Banedanmark tilbage for at lægge slidlag på både Parkboulevarden og Viborgvej.

Foran ligger arbejdet med at ombygge omkring 100 broer, inden de er klar til at sætte kørestrømsmaster i jorden.

 

Man kan læse mere om Elektrificering af jernbanen på Facebook og Banedanmarks hjemmeside.

 

Her kan du se videoen: