1. klasserne på Tirsdalens Skole var forleden en tur på Tirsdalens Plejecenter for at hygge om de ældre

 

Det er et led i bestræbelserne på at gøre de unge uddannelsesparate, og det handler om selvstændighed og motivation.

En af de unge Noah Jellesen skulle cykle en tur med Børge Mørk – som så frem til turen. Det samme gjorde Noah:

“Jeg synes, det er en god ide. Så får vi også snakket med de ældre mennesker”, sagde han efter at have hilst på Børge.

Han tror på, at man som ung kan lære noget af de ældre og glædede sig til cykelturen.

Omkring seks cykler kom af sted i det kolde forårsvejr. Så alle var pakket godt ind.

Indenfor på Plejecentret skulle der spilles banko efter en kort præsentation fra to af eleverne.

Anja Stensgaard, der er lærer for de unge ikke-uddannelsesparate, fortæller:

“Den her aldersgruppe bliver vurderet på mange parametre – for denne gruppe handler det om at få en større motivation, selvstændighed og ansvarlighed. For andre handler det om karaktererne”, sagde hun.

De ældre har før været på besøg på Tirsdalens Skole, men der skulle ske noget andet denne gang.

“Vi har en gruppe drenge, der vil have godt af at bruge noget energi, så vi syntes, det ville være godt at få dem ud at cykle med de ældre”, fortæller Anja Stensgaard.

Som sagt så gjort – cykelturen gik rundt i Kristrups gader og blev afsluttet med småkager og kaffe i caféen efterfølgende, hvor de stødte til bankoholdet, der hyggede sig med hinanden.

 

Flere vurderinger

De unge har selv været med til at planlægge dagen med de ældre.

“Og de har selv meldt sig på de forskellige opgaver. For eksempel de to piger, der bød velkomne har selv meldt sig til dig – og det synes jeg er godt, at de er kommet så langt, at de tør det”, fortæller Anja.

En af de unge har også selv bestilt mad til dagen, for de skal alle spise i fællesskab efter dagens aktiviteter.

De unge bliver vurderet to gange i 8. klasse og to gange i 9. Og det er ikke nødvendigvis de samme unge, det handler om. Hver især har de tilknyttet en mentor – en af lærerne på skolen, som følger op med personlige samtaler med eleverne.

“Og denne dag er helt sikkert noget, de kan tage med sig videre ud i livet”.