Skoletasken og det veludstyrede penalhus har garanteret stået klar længe i mange danske hjem før starten på det nye skoleår. Hver en blyant er spids, men til gengæld tænker de færreste forældre på, om barnets syn også er skarpt

 

Det er ikke nemt at følge med i skolen, hvis ikke man kan se, hvad læreren skriver på tavlen, eller hvis bogstaverne i bogen danser polka. I klassen skal barnet både kunne se op til tavlen på lang afstand og læse og løse opgaver på nært hold. Det stiller krav til barnets syn, som skal fungere på både kort og lang afstand. Er det ikke tilfældet, kan barnet få problemer med at følge med i undervisningen. Hvis barnets syn ikke er i orden, kan det gå ud over indlæringen i timerne og samværet med vennerne i frikvarteret og efter skoletid. Barnet vil typisk bruge flere kræfter på at følge med i undervisningen på grund af synsproblemerne, og det vil gøre barnet træt, når skoledagen slutter. Det handler ikke kun om at kunne se tavlen i skolen eller læse optimalt i en bog – synet er nemlig også vigtigt på legepladsen og på fodboldbanen efter skoletid.

 

Svært at opdage
En undersøgelse fra Optikerhøjskolen i Randers viser, at der i gennemsnit sidder cirka to børn i hver skoleklasse, som – uden selv at vide det – har dårligt syn i et eller andet omfang. Men som forælder kan det være vanskeligt at afgøre, om éns barn har et godt syn eller ej. Typisk vil barnet nemlig ikke selv give udtryk for sine synsproblemer. Det er noget Malene Aagaard Jensen kan nikke genkendende til. Da hendes tvillingedøtre startede i skole, var hun ikke klar over, at de havde nedsat syn.

“Det var efter et besøg hos skolesundhedsplejersken, at vi blev gjort opmærksomme på, at pigernes syn var udfordret. Derfor anbefalede hun, at vi gik til en optiker for at få foretaget en synstest. Den viste, at begge piger faktisk var halvt blinde, så optikeren sendte os videre til en øjenlæge. I dag har de begge fået briller, som betyder, at de kan se og følge med i skolen,” siger hun.

Hos Louis Nielsen i Rådhusstræde i Randers anbefaler man at få lavet en synstest hos en øjenlæge eller en optiker hurtigst muligt, hvis man har mistanke om synsproblemer.

Her oplever personalet en øget tilstrømning af børn i butikken cirka en måned efter skolestart. Det er nemlig tit, når skolen begynder, at børns synsproblemer, ofte i form af nærsynethed, kommer til udtryk – på grund af den øgede påvirkning i form af bøger, tavleundervisning, iPads og computer, forklarer chefoptiker hos Louis Nielsen i Rådhusstræde i Randers, Ruben Enger.

”Ved en synsprøve kan vi hurtigt konstatere, om barnet har brug for briller eller synstræning. Det er en god idé at få lavet regelmæssigt synstjek – og det gælder sådan set både for børn og voksne,” siger chefoptiker Ruben Enger og tilføjer, at det er individuelt, hvor ofte det er nødvendigt. Det afhænger af alder, styrke, om man er nærsynet eller langsynet osv.

”Ofte lægger man ikke selv mærke til, at ens syn forværres, og styrken stiger, for hjernen vænner sig til ændringerne. Derfor vil forældre også sjældent lægge mærke til, hvis deres børns syn ændrer sig til det værre, for som regel vil børnene opføre sig, ligesom som de plejer,” forklarer Ruben Enger

 

Det er sejt at gå med briller

For tyve år siden oplevede børn ofte drillerier, hvis de fik briller, men det har heldigvis ændret sig meget over årene.

”Det er min opfattelse, at det er mere anderkendt at bære briller blandt børn i dag, man driller ikke hinanden, og børn er meget forstående. Faktisk er der mange børn, der synes, det er ret sejt at gå med briller – netop fordi de ser flere af deres kammerater med briller samt ofte også far eller mor. Og så kan man jo få rigtig mange smarte og moderne briller til børn i dag,” fortæller Ruben Enger.

Hos Louis Nielsen i Rådhusstræde snakker personalet meget med børnene, når de laver synsprøver, så de forstår, at det er nødvendigt med briller, og at deres hverdag vil blive meget nemmere, når de kan se bedre.

 

Hold øje med symptomerne
Chefoptiker Ruben Enger oplister en række symptomer på synsproblemer hos barnet, som man som forældre bør være opmærksomme på:

  • Barnet holder bogen tæt til ansigtet under læsning
  • Barnet sætter sig helt tæt på tv eller computer
  • Barnet har røde, irriterede øjne
  • Barnet gnider sig meget i øjnene
  • Barnet klager over hovedpine
  • Barnet holder hånden for det ene øje for at fokusere på ting
  • Barnet drejer hovedet, så barnet kun ser på ting med det ene øje
  • Barnet læser den samme linje i en bog mange gange