Den sidste del af den længe ventede stibro over Langå Station slynger sig nu ned forbi trætoppene

 

Den har været længe undervejs. Faktisk er det næsten to år siden, Banedanmark blev færdige med den del, der forbinder de to perroner på Langå Station med bro og elevatorer. Siden har borgerne i Langå ventet på kommunens del af broen. Men nu er den her, og det glæder tidligere stationsforstander Børge Sundahl og byrådsmedlem Iben Sønderup (S), som begge er borgere og broforkæmpere i Langå.

”Ved fælles kræfter er det lykkedes,” fortæller Børge Sundahl.

Under en socialdemokratisk kongresmiddag i 2012 inviterede han daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til byen for at se kommandoposten på Langå Station.

 

Besøg og borgermøde

Under Henrik Dam Kristensens besøg i Langå i 2013 deltog bl.a. Iben Sønderup, som dengang var byrådskandidat. Hun havde fået en borgerhenvendelse på grund af et læserbrev, hun havde skrevet om behovet for en gangbro. Thorning-regeringen oprettede i 2012 en pulje for bedre tilgængelighed for landets togstationer, og Iben Sønderup fik daværende borgmester Henning Jensen Nyhuus (S) til at fremsende et borgmesterbrev til transportministeren med ønske om at få del i denne pulje.

”Det var jo helt fantastisk, at vi fik ministeren til at komme til Langå og forstå vores problemer. Og at vi så oven i købet fik ham til at bevilge et startbeløb til broen var endnu bedre. Vi troede næsten ikke vores eget held,” fortæller Iben Sønderup, som dengang trak ministeren op og ned ad alle trapperne under sporene på Langå Station.

Samme aften var der et borgermøde i Langå, hvor en stor gruppe borgere mødte op og argumenterede for behovet for gangbroen.

 

Langå i udvikling

Siden blev foreningen “Langå i Udvikling” dannet, og repræsentanter derfra har deltaget i en række møder med Banedanmark og Randers Kommune om projektet og kæmpet for den helt rigtige løsning. Planerne har ændret sig flere gange undervejs, og broen er blevet dyrere. Alligevel har tre borgmestre: Henning Jensen Nyhuus (S), Claus Omann (V) og Torben Hansen (S), to transportministre: Henrik Dam Kristensen (S) og Hans Christian Schmidt (V) – og et enigt Randers Byråd bakket op undervejs.

”Det her viser, at gode kontakter på Christiansborg og i Randers Byråd kan gøre en stor forskel for en lille by som Langå,” mener Børge Sundahl.

”Vi er bare så glade,” siger Iben Sønderup, der er folketingkandidat.

”Den færdige bro giver helt nye muligheder for løbe- og gåruter – og let adgang til Langå Egeskov. Den giver borgerne i Skovlystkvarteret ordentlig adgang til stationen og resten af byen. Og nu glæder hele byen sig til indvielsen af broen.”

Indvielsen af stibroen er planlagt til 8. december, hvor borgmester Torben Hansen vil klippe snoren.

 

Fakta: Banedanmark finansierer den del af broen med de to elevatortårne, der går hen over perronerne til spor 4. Randers Kommune finansierer gennem byfornyelsesmidler til Langå størstedelen af den sidste del af broen (trætopsbroen), og Transportministeriet den sidste del.