På tærsklen til et nyt år er det normalt at se tilbage på det forløbne år og ind i det nye. En sag, der utvivlsomt har haft megen omtale er skandalesagerne omkring Verdo. Så sent som før jul kom der yderligere en afgørelse, så den samlede tilbagebetaling p.t. lyder på svimlende 418 mio kr. Penge som forbrugerne er blevet snydt for. Og sagen stopper slet ikke her. Desværre.

Den nuværende og tidligere topledelse – d.v.s. direktion og dele af bestyrelsen har slet ikke levet op til deres ansvar. Det må være frustrerende at være Verdo-ansat og se til, at den virksomhed, hvor man loyalt møder ind hver dag for at levere forbrugerne forsyning i form af el, vand og varme være genstand for den megen medie-omtale. De ansatte er jo sagesløse og passer bare deres arbejde. Som forbruger hos Verdo sætter jeg pris på jeres arbejde – tak for det. Der vil også være brug for jeres indsats de kommende år.

De ansatte må selvsagt også være interesseret i, at deres virksomhed drives efter principper om ordenlighed og hæderlighed. De virkelige skurke her er føromtalte ledelsespersoner, der har vildledt  og snydt forbrugerne, offentligheden og de ansatte. Ledelsen har på intet tidspunkt udvist bare en smule ydmyghed over for den alvorlige situation. Tværtom har de benægtet de ulovlige forhold og forsøgt at skjule dem.

Der har længe hersket en usund kultur og ledelsesstil på ledelsesgangen hos Verdo. Den kan bedst sammenlignes med ukrudt. Den spreder sig uhæmmet, hvis ikke den bekæmpes. Og for at komme helt af med den så skal den hives op ved rode. Nuvel, der starter en ny adm. direktør i her til januar. Det er da en start og tvivlen skal bestemt komme ham til gode. Men “ukrudtet” består stadig, selvom han kan vise sig at en enkelt blomst blandt tidslerne. Som konservativ tror jeg på ordenlighed og lov og orden. Og derfor fortsætter kampen også i det nye år. Forbrugerne og de ansatte fortjener en bedre ledelse.

 

Bo Vestergaard Hansen

formand, Konservative i Randers

Odasminde 3, 8960 Randers SØ