På mandag skal byrådet i Randers beslutte hvordan køreplanerne skal se ud i fremtiden. Det vil glæde os i Venstre, hvis vi kan få opbakning i byrådet til, at vi med en beskeden merpris på kr. 0,5 – 1 mio. kr. kan betjene landsbyer med indbyggertal mellem 50 og 100 indbyggere med samme serviceniveau på kollektiv trafik som landsbyer med indbyggertal mellem 100 og 200 indbyggere

Køreplaner og busafgange betyder noget, og er betydningsfulde for landdistrikternes udvikling og fastholdelse af borgere. At køreplanerne er vigtige vidner de fantastisk mange høringssvar som forvaltningen og Midttrafik har modtaget om. 412 høringssvar. Det er imponerende. Det er altid godt med konstruktive input, og de mange høringssvar fra landdistriktet viser at man vil gå langt for levebetingelserne i sit lokalområde.

Hvis service niveauet højnes i landsbyer med indbyggertal ned til 50 indbyggere, så kan de betjenes af op til 6 daglige flexbusafgange og op til 2 flexbusafgange om aftenen i hverdagene ud over skolekørsel. Busbetjeningen betyder rigtig meget for landsbyerne, ikke mindst i forhold til at gøre dem attraktive for bosætning. Derfor er vi i Venstre positive overfor at finde de nødvendige midler.

Vi håber i Venstre, at byrådets øvrige partier er klar til at bakke op om de små landsbyer og vise, at vi er flere, der bakker op om bosætning og betingelserne i kommunens landdistrikt.

 

Anders Henrik Jensen (V)

Medlem af Randers Byråd

Medlem af Miljø- og teknikudvalget

 

 

Lars Søgaard (V)

Medlem af Randers Byråd

Formand for Landdistriktsudvalget