Kyne Nislev Bernstorff, der i dag bor på Gjessinggaard nord for Tvede, udstiller for anden gang i Danmark, portrætter ad de mennesker hun møder på sine ture rundt i Afrika

 

“Jeg vil høre alt om dem. Jeg vil ind under huden og høre deres historier. Så kan jeg male de mennesker, jeg sidder overfor”, fortæller kunstmaleren, der er født og opvokset i Zimbabwe i det sydlige Afrika.

Og de enorme afrikanske portrætter er blevet hendes signatur. De mange malerier fortæller en helt anden historie om afrikanerne, end den man hører i medierne, der er fyldt med fattigdom og elendighed hver gang der fortælles om det gigantiske kontinent.

“Jeg har rejst rundt i Afrika og malet dem, jeg har mødt på min vej. Mens de har siddet overfor mig, har jeg hørt deres historie. De har fortalt om deres stamme, deres familie og religion. Deres særlige historie forsøger jeg at få frem i portrættet. Portrætterne er en kærlighedserklæring til Afrika”, fortæller Kyne Nislev Bernstorff.

 

Afrikaner i hjerte og sjæl

Man kan godt være afrikaner, selvom man er hvid – det er Kyne et eksempel på og nu hylder hun den kultur, hun er født og opvokset i med portrætter af de sorte kvinder og deres sjæl.

“Jeg elsker Afrika og de afrikanske kvinder – de er fantastiske mennesker. Men efter min mening har de hvide missionærer ødelagt meget af Afrikas oprindelige kultur, og det er synd. Alt bliver gjort for økonomisk gevinst, og det bryder jeg mig ikke om. Afrikanerne har så megen kulturrigdom, der skal bevares, så resten af verden må finde en balance, hvorpå vi kan hjælpe dem, uden at ødelægge det de kommer fra”, siger hun.

Lige nu går hun og venter på at verden åbner igen efter corona, for så skal hun tilbage til Afrika. Kyne og datteren tilbragte et par måneder i Seychellerne, før de i hast måtte tage hjem til Danmark en måned før tid på grund af corona.

“Jeg har en drøm om at leve i bushen – jeg er meget dyreglad. Mit hjerte er der. Det er lidt ligesom når danskerne rejser ud – så savner de den lysegrønne bøgeskov i foråret og årstidernes skiften”, fortæller hun.

Familien kom hjem til Danmark sidste år, da sønnen på 16 år, gerne vil være dansker. Datteren på 14 trives alle steder. Hun går lige nu på skole i Randers og sønnen går på kostskole.

Hendes mand – Peter – har købt sin fasters landsted – Gjessinggård – og har drevet stedet siden 1977 – han fortsætter derfor sin landmandskarriere her i Danmark.

“Jeg hjælper til og skriver noveller og skolebøger til engelske og sydafrikanske børn ved siden af at male”.

Hun skriver blandt andet om børnesoldater, korruption og vold mod kvinder, der er meget udbredt i Sydafrika. Hun giver de ramte en stemme, og fortæller deres historier.

Derud over arbejdede hun gennem mange år med velgørenhed. Hun hjalp blandt andet børn, der har været børnesoldater, og fandt deres familier, når de havde mistet kontakten.

”Og så hjalp jeg dem med psykologhjælp og gav dem et nyt hjem, til de der ikke kunne deres egne familier igen. Og specielt i Sydafrika, der er hårdt ramt af voldtægter, hjalp jeg kvinderne videre”, fortæller Kyne.

Hun arbejdede sammen med en veninde med børnehjem, hvor hun er med til at give børnene mad og tøj. Og de samlede tøj ind, og solgte det i en eksklusiv second-hand butik. Pengene gik til børnene.

”Hvis ikke skolebørnene får ordentlig mad, kan de ikke koncentrere sig i skolen, så det er vigtigt”, siger hun.

 

Øjnene fortæller

Kyne er fuldtids kunstner, men hun er også fuldtids mor og kone. Hun har boet i både Zimbabwe og Sydafrika, men har desværre ikke noget hjem i Afrika mere. Førhen var familien i Danmark hvert halve år.

“Jeg vil gerne en dag tilbage til Afrika og have et afrikansk hjem igen. Mine forældre mistede deres landbrug i Zimbabwe i 2002 og derefter flyttede vi delvis til Sydafrika. Men jeg er blevet ved med at rejse rundt i Afrika for at male – noget der er blevet mere og mere over årene. Men jeg har altid rejst. I mine unge år rejste jeg verden rundt”.

Personerne på hendes portrætter træder frem fra lærredet. Som den unge masai, der hænger i en af de mange korridorer på Gjessinggaard. Kyne formår at få hans karakter til at træde frem – det er øjnene, der siger det hele. Fortæller hans historie – man kan se hans liv i hans øjne – man kan se hans lidelser og glæder – øjnene fortæller det hele. Og så kan man ved hans ansigtsform, træk og udsmykning se han er masai. Hver stamme i Afrika har sine helt egne karakteristika – deres helt eget udtryk. Det er det Kyne elsker så meget ved kontinentet, der er tre gange så stort som USA og rummer 1.1 milliard mennesker.

“Jeg ser et helt andet Afrika end det medierne fortæller. Afrika er så meget mere”, siger hun.

“Og jeg vil gerne have at folk skal se den kærlighed jeg har til Afrika og afrikanerne. Det er mit formål med malerierne”, siger hun.

“Og så er alle mennesker smukke”.

 

Male færdig

Da hun var ung fotograferede hun meget og hvert foto blev fulgt af et digt. Og hun er tit blevet spurgt om ikke malerierne skulle ledsages af personernes historie.

“Det vil tage rigtig lang tid, men de har jo spændende historier, så ja det er oplagt”, siger hun.

Hun fortæller om en rasta hun mødte  på Seychellerne.

“Han boede ved vejen, hvor jeg går forbi hver dag. Jeg faldt i snak med ham, for jeg elskede hans store hår, der var pakket ind – det fyldte rigtig meget. Vi snakkede og spiste frugt. Så spurgte jeg om jeg måtte male ham, og det måtte jeg gerne – når han slog håret ud lå det hen af gulvet. Det var vildt imponerende. Jeg fortalte ham, at jeg ville bruge portrættet til en udstilling, og det var han meget glad for at høre. Desværre blev vi ikke færdig med portrættet, fordi jeg pludselig skulle af sted pga corona. Men det må blive en anden gang, ellers har jeg skitser og fotos, som jeg kan bruge. Men det er ikke det samme. Jeg vil helst have at de sidder over for mig, mens jeg maler dem”, fortæller hun.

“Så kan jeg male dem korrekt og høre deres historie. Rasta mandens historie var meget farverig, – hans hus blev solgt af hans kone til en ond nabo, som hun havde en affaire med, men han vil ikke lave ballade, fordi han er en ægte Rasta. De lever et meget fredeligt liv”.

Hun maler helst billederne færdige, mens hun sidder overfor personen. Førhen tog hun billeder af personerne og gjorde billederne færdige derhjemme.

“Men det vil ikke være et rigtigt portræt, og så er det ikke længere den person, og så hedder maleriet noget andet. Så er det ikke længere et portræt men bare et maleri”, mener hun.

Det er anden gang hun udstiller i Danmark. Denne gang udstiller hun i Galleri Bredgade 22. Ellers har hun udstillet adskillige gange i Sydafrika.

Udstillingen i Bredgade 22 i København kan ses fra 10.-16. juni.

 

Kyne Nislev Bernstorff – Udstillinger

Juni 2020 – Galleri Bredgade 22, København

Juni 2019 – Youngblood, Cape Town, South Africa

Marts 2019 – Axis Art Gallery, Cape Town, South Africa

Februar 2019 – Luni Gallery, Cape Town, South Africa

Marts 2018 – Spilhaus, Cape Town, South Africa

September 2016 – Skabelonloftet, København

Februar 2006 – Lindbergh Art Foundation, Cape Town, South

Africa

 

Uddannelse

BA i Comparative Literature and European Studies fra AUP i

Paris

MA i “Creative Writing” fra University of Cape Town.

Diplomuddannelse i akademisk tegning og maleri, Repin,

Royal Academy of Arts, Sankt Petersborg, Rusland 2017

Tre måneders studie i billedkunst ved Academy of Classical

Art of Saint Petersburg, Florence, 2019

 

Hjemmeside: www.kyne.co