Søstrene Rikke og Mette Hjortkvist, der oprindeligt er fra Ryomgård, har deres helt egen kjolesucces, du milde – der egentlig startede ved et tilfælde i LEGO-afdelingen i Bilka i Slagelse

 

Mette er den spraglede – den kreative. Rikke styrer finanserne. Sammen udgør de to søstre et stærkt team, der på få år har givet dem et stærkt kjolebrand, der lige så stille udvider sortimentet til at omfatte hele kvindegarderoben.

“Jeg har altid været kreativ og hæklet og strikket. Engang lavede jeg saltdejsfigurer. Og når jeg købte tøj, rettede jeg altid til med mine egne idéer og tilføjede hæklede blonder eller nye knapper”, fortæller Mette.

Avisen sidder med de to søstre i Villa du Milde på Volk Møllevej mellem Assentoft og Uggelhuse. Det lille hvide hus er indrettet til showroom helt i stil med du Milde-kjolerne. Her bliver kunderne forkælet med alt lige fra kaffe og kage til de nyeste designs i alle farver og former i omgivelser, der hensætter en til Småland i Sverige. En forkælelseslomme, som de kalder det. Villa du Milde er huset, hvor de skaber du Milde kjolerne og alt det, som er en del af du Milde. Her findes også farverige garner, knapper, tekstiler og bånd som de bruger i deres design. Her kan man også få  kjoler, finder strømper, accessories, farverige bolignips samt produkter til selvforkælelse. De har fundet sjove og skønne loppefund, kitch og romantik og har skabt et hus, som oser hygge. Så hvis man påtænker at aflægge Villa du Milde et besøg, bør man sætte tid af til en kop kaffe, en lokalt brygget sodavand og lidt af husets hjemmebag i det stemningsfyldte og farverige køkken. Om sommeren er der desuden mulighed for at sidde i haven med stokroserne, de duftende lavendler og bare nyde roen.

 

Stalket i Bilka

I 2007 begyndte Mette at sy sine egne kjoler. Rikke var vild med dem og hun begyndte også at gå med dem. Mette selv gik selvfølgelig også i dem og hele forretningseventyret begyndte på en tur i Bilka.

“Jeg var en tur i Bilka i Slagelse. Jeg blev åbenbart stalket af en kvinde derinde”, fortæller hun og griner.

“Hun nåede mig i legetøjsafdelingen og måtte bare høre, hvor jeg havde købt min kjole, og hvilket brand det var. Jeg udbrød: Det er en du milde. Og så hang jeg jo på den”, griner hun.

Hun har for år tilbage haft en lille butik med veninden Anna – butikken hed du Milde, og derfor kom navnet bare til hende.

Og da de to søstre var på shoppetur i Sverige kort efter, spurgte flere kvinder ind til kjolerne.

“Så var det vi tænkte, at her har vi måske fat i noget rigtigt”, siger Rikke.

Rikke har en lang karriere som afdelingsleder i forskellige filialer af Sparekassen Kronjylland, og hun kunne derfor hurtig stille en forretningsmodel op i et regneark. For hvad skulle der til for at de kunne lave en forretning ud af de her kjoler?

“Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg kunne designe nye kjoler hvert år”, fortæller Mette.

De to søstre vendte nemlig idéen med deres mænd – Rikke mand, Vilhelm, er også bankmand, mente helt bestemt, at de to kvinder havde fat i det helt rigtige og han bakkede også op om Rikke og Mette forretningsidé.

Så tog de to søstre på tur rundt i det ganske land til forskellige forhandlere. Rikke tog fri fra arbejde nogle dage om måneden og Mette gik i sit kreative værksted, for at designe. Og hurtigt viste det sig, at der var andre kvinder end dem selv, kvinderne i Sverige og stalkeren i Bilka, der kunne lide kjolerne.

Først solgte de kjoler til en butik i Hinnerup – med en indehaver der er trendspotter – og ugen efter købte hun flere – nu var der gang i forretningen.

“Men rent økonomisk gik vi i nul de første år, og derfor beholdt Rikke sit job i banken. Vi brugte vores egne penge – 50.000 kroner på at lave 200 kjoler, ni -ti forskellige styles”, fortæller Rikke.

Mette havde taget orlov fra sit job som dagplejer.

Sofaen blev brugt til lager, og designs hobede sig op, før de kom på landevejen til salg.

“Så tænkte vi ved os selv: Hold da op her er til julegaver i mange år”, griner de to.

Men salget gik forrygende godt, men som andre forretninger var der underskud de første flere år.

Selvom søstrene i dag har succes, har det krævet noget af de to.

“Det er megahårdt arbejde, når du ikke kan se om det giver pote. Vi har arbejdet i ferier, og fritid har vi ikke haft meget af”, fortæller Rikke.

Mette supplerer:

“Og da vi fik et parti kjoler hjem med blomster på, hvor de gule støvdrager i midten faldt af, da vi pakkede dem ud, så måtte jeg sy dem på én efter én. Jeg syede i tre uger”, fortæller Mette.

Imens tænkte hun at det må da komme på et tidspunkt – det må da vende.

“Vi blev enige om at give det et år mere og derefter gav vi det et år mere. Det vigtigste for os var, at det skulle være sjovt, og når det ikke var det mere, ville vi stoppe”, siger Rikke.

Økonomien begyndte at vende i februar 2013 og i 2014 knækkede de koden, så at sige. Deres brand slog sig fast. Men det er jo også op af bakke, at starte en virksomhed lige inden en finanskrise, indrømmer de to set i bagspejlet.

 

Kvinderne stråler

Nogle er begejstret for kjolerne – også mænd, der elsker at se deres hustruer stråle om kap med solen i prøverummet. Og det har en helt særlig grund.

“Vores kjoler er syet til kvinder og deres mange former. Og når kvinderne opdager, at de rent faktisk kan få noget, der passer, ja så bliver de jo glade. Jeg vil sige, at vi i 95 procent af tilfældene kan finde en kjole, der passer til vores kunder – uanset hvilken form og størrelse de har”, siger Mette.

“Og mænd elsker en kvinde, der stråler. Og kvinder i kjoler”, tilføjer Rikke.

I den anden grøft er der de mænd, der synes at kjolerne mest af alt ligner nattøj.

“De forstår slet ikke alle de farver og mønstre vi bruger. Og det kan være svært at vænne sig til farver og former, for her i Danmark, er vi blevet vant til at gå med det sikre – et par neutrale bukser og en hvid eller sort skjorte”, siger Rikke.

Så når der pludselig kommer farver og mønstre på, så kan det virke overvældende, mener de to søstre.

Da de to startede med at designe og sælge deres kjoler, var de ene på markedet, og det var en niche. Det er der siden lavet om på. Men de har for længst slået sig fast på markedet og udvider i øjeblikket – over otte lande har nu forhandlere og agenter fra du Milde.

“Og det er jo ikke kjoler, der bliver for gamle. De holder i farve og form, så nogle sælger dem også videre, for at købe nogle andre”, fortæller Rikke.

 

Personlige

Grunden til succesen skal også ses i lyset af, at Rikke og Mette bruger dem selv, når de præsenterer deres brand. De har gjort konceptet personligt, og det vil kunderne gerne have i dag. I dag er det historien om det gode, glade og behagelige liv, der tæller. Det handler i stigende grad om at have det godt med sig selv, i stedet for at leve op til normer og størrelser.

“Og så henvender vi os til den modne kvinde, der kan relaterer til os. Vi er ikke stil-ikoner eller modekvinder. Vi er helt almindelige kvinder, der godt kan lide at sælge smukke kjoler til smukke kvinder”, er de to enige om.

Og så har de en god basal opdragelse med sig i bagagen.

“Vi har været tætte i vores opvækst og er opdraget med ordentlighed og med respekt for hinanden. Det smitter også af på vores omgang med kunderne”, mener de to.

De giver altid lidt af sig selv til kunderne.

“Vi kalder en skovl for en skovl – vi fortæller, når vi har hedeture og vi gør helt åbent. Vi snakker om buler (deller) og størrelser og retter på kundernes bh, hvis vi synes den sidder løst”.

Derfor befinder de sig heller ikke godt på for eksempel messer i Bella i København. Der er for meget fashion-hysteri til de to.

“Lige så snart vi tager på messe i København, føler vi os slet ikke hjemme. For vi er jo bare Rikke og Mette”, siger Mette.

De er heller ikke blege for at give kvinderne komplimenter, når de er forbi Villa du Milde.

“Vi oplever gang på gang at kvinder, der kommer her, har en glød – det er smukke kvinder. Men de er for hårde ved sig selv, og så må vi lige italesætte det. Det får dem som regel til at slappe af. Enkelte kvinder har også fortalt, at de var lige ved ikke at komme alligevel i huset, men ombestemte sig. Og så fortæller de os hvor meget de har hygget sig alligevel, og går glade hjem”.

du Milde kjolerne sælges lige nu i blandt andet Norge, Sverige, Holland, Belgien, USA og Færøerne, Finland, Tjekkiet og Danmark.

Man kan besøge dem online på: https://www.dumilde.com/