Det gode skib – Lillebjørn – virkede som arbejdsfartøj for Randers Havn i 42 år – i dag sejler den med gæster, der ønsker at se Randers fra vandsiden plus meget meget mere

 

Omkring 80 ture om året – det er hvad den gamle dame klarer i disse år. Hun har netop fået ny motor til 650.000 kroner. Og til vinter skal motoren isoleres, så man bedre kan nyde stilheden på fjorden.

Som noget nyt kan man nu også blive bespist ombord. Lillebjørn har i samarbejde med Streetfood Mokajen med succes sejlet nogle gange, hvor Streetfood står for maden ombord. Dette var så stor en succes, at det gentages fredag 7. august kl. 18.00 og tirsdag 11. august  kl. 18.00. Der må medbringes mad om bord.

Også en tur til Mellerup er noget af det nye. Her kan man få en tur på destilleriet Enghaven og tilhørende menu med i prisen. Her sigter foreningen efter de unge. Enghaven laver også en snaps med særlig Lillebjørn etikette. Man regne med en lidt længer tur, når der lægges til i Mellerup, da det tager godt en time at sejle derud og godt en time tilbage igen. Dertil kommer opholdet hos Enghaven.

“Vi vil gerne have flere medlemmer i foreningen, så vi udvider vores koncept. Det ser også ud til, at det er noget folk tager til sig. På den måde bliver turen også afvekslende”, fortæller Carsten Vammen, der er formand for foreningen.

Alle der har en interesse i at bevare slæbebåden Lillebjørn kan melde sig ind i foreningen.

“Vi sejler til Mellerup, til kanaløen eller bare en tur op og ned ad fjorden og med rundsejlads i havnens to bassiner. Det er jo ikke hver dag man ser Randers fra den side. Og flere og flere vil gerne med på sådan en tur”, fortæller Carsten Vammen.

Også musik ombord er en af de tiltag som foreningens aktive medlemmer har i støbeskeen.

Og så sender skibet flere afdøde på den sidste rejse med de pårørende. Omkring fem-seks afdøde kommer hvert år på deres sidste rejse ud til farvandet mellem Uggelhuse og Kanaløen.

“Der skal være en vis afstand til kysterne, før du må sprede asken, og den afstand er der derude. Så lægger vi os rigtig i forhold til vinden, så der ikke sker uheld med asken. Vi træder alle et skridt tilbage og lader de pårørende få den tid, de skal have til at sige farvel”, fortæller Carsten Vammen.

Nogle pårørende har musik med til at sende deres kære på den sidste rejse og Carsten Vammen fortæller, at det kan være en meget følelsesladet tur.

Som noget nyt vil Lillebjørn nu indlede et samarbejde med de tre bedemandsforeninger i landet. Her skal de arbejde sig frem til en aftale, så askespredning bliver et tilbud fra bedemændene.

“Vi får besøg af nogle bedemænd til september, så kommer de på en sejltur ud til stedet, hvor asken skal spredes, og så håber vi kan nå frem til en aftale”, siger formanden.

Også ture med Huset Nyvang, Valdemarhus og Klub 85 er i støbeskeen, og han opfordrer til, hvis man er en forening eller organisation, til at lave aftaler om en af de smukke sejlture, hvor man ser Randers og omegn på en helt ny måde.

“Så kan der søges om økonomisk støtte, så turen bliver gratis for deres brugere”, siger Carsten Vammen.

 

Også skipper

Karsten Skjødt, tidligere medlem af byrådet for de konservative i 12 år og formand for havnebestyrelsen, er en af de aktive medlemmer ombord på skibet under sejlads. Han fungerer både som matros og som skipper. Og det er en god opgave at have, når man er gået på pension, synes han.

“Ved min afskedsreception som formand for havnestyrelsen, fortalte foreningen, at de nu havde et ikke-politisk job til mig. Og det takkede jeg ja til, for det er da dejligt, at der stadig er nogen, der kan bruge dig, selvom du går på pension”, fortæller han.

Denne dag er Din Avis sammen med lokale netmedier og Visit Aarhus, inviteret ud på en sejlads med formiddagskaffe og rundstykker. Foreningen vil gerne vise, hvad det er Lillebjørn har at byde på.

Karsten Skjødt har en lille pause i sin vagt – han er ikke skipper i dag og gæsterne – ja de er bænket under det nye sejl, som blev opsat for fem år siden.

“Vi havde efterhånden mange aflysninger på grund af regn, så vi ansøgte flere fonde, om at få sejl over dækket. Det har hjulpet, så vi nu kan sejle i alt slags vejr – næsten”, fortæller han.

Når han fungerer som skipper, er det det eneste job, han har den dag. Ellers står han for fortællinger om skibet og omgivelserne – sikkerhed ombord og at fortøjre, når skibet lægger til ved Sejlklubben på Toldbodgade.

En af de helt garvede skippere, der også i sit arbejdsliv har sejlet på de syv have, er Niels Emil Andersen. Han har været overalt i verden – undtaget Grønland. Siden 1974 har han sejlet coasters med alt tænkelig last – lige fra lokomotiver til sten og våben.

“Det er det frie liv – jeg har det bedst på vandet”, fortæller han efter dagens sejlads.

Vand drager og vand er smukt – når det ellers er stille, hvis man spørger avisens udsendte. Men oprørt hav generer ikke Niels Emil, der gik på pension for fem år siden.

“Da jeg startede som 14-årig, kunne jeg da godt blive søsyg nogle gange, men så vænner du dig til det”, siger han og griner.

Og hvad der har været den største oplevelse på vandet kan han ikke sætte en finger på.

“Men der er mange – du ser jo både skildpadder og hvaler”, fortæller han.

Turene på havene har taget ham til blandt andet Amerika, Filippinerne, Singapore og både Øst- og Vestafrika.

En coaster kan være svær at manøvrere og Niels Emil indrømmer da også, at det er en del nemmere at styre Lillebjørn.

“Og så er det en fin hobby at have i stedet for at gå hjemme. Og så får jeg en gratis sejltur”, siger han og griner.

 

Lillebjørns historie

Randers Kommune erhvervede 4. august 1948 Lillebjørn af skibsværft og maskinfabrik  J. Martensen & Co. i Sønderborg. Fartøjet menes at være bygget i Tyskland i 1930’erne.

 

Så vidt det vides og er blevet overleveret, blev skibet benyttet af de tyske besættelsestropper i Sønderborg under 2. verdenskrig fra 1940 til 1945. Ved tyskernes kapitulation i 1945 blev skibet efterladt i Sønderborg, hvorefter skibet i 1948 kom til Randers under navnet Lillebjørn – som “lillebror” til havnens store slæbebåd og isbryder S/S Bjørn.

 

Fra 1948 og helt frem til 1990 virkede Lillebjørn for Randers Havn som arbejdsfartøj, når havnens medarbejdere skulle udføre forskellige opgaver på og omkring havneområdet og på Randers Fjord, f.eks. tilsyn med kajanlæg, udlægning af faskiner og brinksikring, udlægning af bøjer, reparationer mv.

 

Et gennemgribende restaureringsprojekt på Brusgaard Produktionsskole blev iværksat og efter tre års hårdt restaureringsarbejde kunne Lillebjørn søsættes 9. august 1994.

 

Den årlige klargøring i foråret af Lillebjørn varetages af omkring 15 frivillige, som har hver deres faglige baggrund fra deres lange erhvervsarbejde, og de yder en utrolig indsats og gruppen kalder sig Bjørnebanden.