Randers og omegn har været fuld af liv denne sommer. Attraktioner har slået besøgsrekord, hoteller og campingpladser melder om fulde huse fortæller Visit Aarhus

 

Også velkomstværterne hos den mobile turistinformation foran Randers Regnskov og på Rådhustorvet har haft travlt med at guide de besøgende til attraktioner og seværdigheder i hele kommunen.

Der var ellers stor usikkerhed at spore hos hoteller, spisesteder og attraktioner op til ferien. Forårets nedlukning af landet gav stor bekymring i forhold til sommerferieturismen. Heldigvis er det gået langt bedre end frygtet. Turismeaktører fra både Favrskov og Randers kommuner melder om en forrygende sommer.

Hos Randers Regnskov er besøgstallet steget med 25-30 procent sammenlignet med normalt. Hos Randers Fjords Færgefart har de gratis færgebilletter til gående og cyklende passagerer betydet en stigning af gående passagerer på 400-500 procent i juli måned på selskabets to færger på Randers Fjord. Hos Randers City Camp har alle hytter været fuldt bookede og stort set alle telt- og vognpladser udsolgt i hele sommerferien.

Regeringens hjælpepakke med halv pris på entréen til museer og kulturinstitutioner har tilskyndet danskernes lyst til at komme ud i det danske land denne sommer. Og heldigvis har mange valgt at lægge turen forbi Randers.

 

Bedre end frygtet

”Sommeren er gået langt bedre, end vi havde turde håbe på. Covid-19 har betydet, at danskerne for de flestes vedkommende er blevet i Danmark i år, og vejret har tilskyndet både udendørs og indendørs oplevelser. Vi har lagt mange kræfter i dansk markedsføring med nye kampagne for at få danskerne til at besøge Randers, Favrskov og resten af vores region denne sommer. Jeg enormt stolt af de mange overnatningssteder, spisesteder og attraktioner, der har rejst sig efter en barsk periode og er kommet stærkt igen. Specielt har vi set hvordan, Randers Regnskovs online skoletjeneste under nedlukningen har været årsag til, at familier fra hele landet er kørt til regnskoven for at se dyrene og værterne i virkeligheden,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

Hos VisitAarhus’ nye mobile turistkontor foran Randers Regnskov og på Rådhustorvet i Randers har velkomstværterne i juli serviceret over 9.500 gæster.

”Antallet af besøgende hos vores mobile turistkontorer har været meget højt. Hver dag har vi stået foran Randers Regnskov for at inspirere alle de gæster, der besøger attraktionen, til at bruge lidt ekstra tid i Randers og omegn og til at opleve områdets mange andre attraktioner og seværdigheder. Det er meget glædeligt, at gæsterne har taget så godt imod den nye mobile turistinformation ” siger Pia Lange Christensen.

Hos Hotel & Restaurant Fru Larsen i Laurbjerg er glæden stor. Hotellets belægningsprocent har været skyhøj denne sommer og hotellets restaurant fyldt op alle dage.

”Det er gået over al forventning. Vi plejer at have en stille sommer, da en stor del af vores typiske kunder er forretningsgæster. Sådan har det ikke været i år. Telefonen har kimet med bordbestillinger og lige siden genåbningen efter pinse har vi har haft fuldt hus i restauranten og en belægning på over 80 procent på hotellet. Vores gæster har været i feriehumør og stemningen helt

 

i top. Flere har boet her flere dage og brugt vores hotel som base for et længere ophold. Vi er helt euforiske herude,” siger Tommy Friis, ejer af Hotel & Restaurant Fru Larsen.

 

Overraskende god

Også hos Klatreparken Randers er sommeren gået over al forventning.

”Vi har denne sommer haft langt flere besøgende, end vi plejer. Vi har helt sikkert været begunstiget af, at danskerne har været hjemme i år og mange har opsøgt udendørs aktiviteter for at mindske risikoen for smitte,” siger Lee Strømfeldt, daglig leder af Klatreparken Randers.

Hos Water & Wellness i Randers er gæsterne strømmet til hele sommeren. ”Vi har haft den bedst tænkelige sommer. Det er lukrativt at drive vandland, når sommeren har været, som den har i år. På de gode dage i juli, hvor vejret har været til en tur i vandland, stod mange besøgende i kø ude på parkeringspladsen. På grund af covid-19 har vi valgt at sælge tre-timers billetter. På den måde har vi kunnet tilgodese så mange gæster som muligt og kunnet give alle en god og tryg badeoplevelse,” siger Michael Stensgaard, direktør i Water & Wellness Randers samt DGI Huset Herning.

Trods de flotte besøgs- og overnatningstal, som sommeren har kunne byde på, er direktøren i VisitAarhus bekymret for efteråret.

”Vi har haft en overraskende god sommer, men træerne vokser ikke ind i himlen. Tabet fra nedlukningen er ikke tjent ind, støttepakkerne løber ud, halv pris på entréen stopper, 6-dages reglen udgør en stor hindring, og vi forventer ikke så mange internationale gæster til Aarhusregionen i efteråret, som vi plejer. Dertil ved vi ikke, hvordan covid-19 udvikler sig i efteråret,” siger Pia Lange Christensen.

Hos Hotel & Restaurant Fru Larsen deler Tommy Friis vurderingen:

”Vi forholder os afventende lige nu. Skolerne er startet, og gæstetrykket er faldet. Nu er vi spændte på, om og hvornår vores forretningsgæster kommer tilbage, og hvordan vores egen konference- og kursusforretning kommer til at gå hen over efteråret. Vi har heldigvis mange konfirmationer i kalenderen,” siger Tommy Friis.

Bekymringen for efteråret får dog ikke lov at overdøve glæden ved sommerens gang hos direktøren for VisitAarhus.

”Vi skal huske at glæde os over, at sommeren er gået over forventning. Det betyder, at flere turismevirksomheder end ventet har holdt skindet på næsen og undgået lukning. Og det betyder, at der er skabt omsætning og sikret arbejdspladser i Randers og Favrskov og hele vores fælles destination,” siger Pia Lange Christensen.

 

Om VisitAarhus

VisitAarhus er Aarhusregionens officielle turistorganisation, der dækker over storbyen Aarhus samt de omkringliggende byer og områder Djursland, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Randers og Viborg. Destinationssamarbejdet omfatter i dag otte øst- og midtjyske kommuner. VisitAarhus er en erhvervsdrivende fond, der har til formål at medvirke til at udvikle turismen, markedsføre destinationen som rejsemål for ferie- og erhvervsturister samt bidrage til, at turismen i området skaber resultater lokalt, regionalt og nationalt