En ny rapport fra vejdirektoratet konkluderer, at trafikken på E45 mellem Aarhus og Randers er steget med 34 % fra 2008 til 2018. Dermed understreger rapporten blot vigtigheden af at få udvidet E45 til 3 spor i begge retninger fra Vejle til Randers N. Hvorfor er det vigtigt, at udvidelsen går hele vejen til Randers? Udover at trafikmængden fra Aarhus til Randers har den største procentmæssige stigning på strækningen, er det også vigtigt, at vi gennem investeringer i infrastrukturen gør det nemmere for borgere og virksomheder at komme frem. Forsinkelserne i trafikken koster hvert år det danske samfund 26 milliarder kroner, og samtidig går vi glip af tid med familien, som i stedet bruges på at sidde i kø. Undersøgelsen viser også, at der er et meget stort behov for at prioritere E45 over andre infrastrukturprojekter, og jeg kan samtidig notere mig, at transportministeren er nået til samme konklusion. Socialdemokraterne kunne næsten ikke love nok infrastruktur til Østjylland ved sidste folketingsvalg, men over et år efter er de fortsat helt stille, når det kommer til investeringer i E45. Derfor er det naturligvis positivt, at den socialdemokratiske transportminister har fået øjnene op for trængslen på østjyske motorvej, og derfor kunne han passende kigge på den plan for udvidelse af E45, som Venstre fremlagde før valget.

Fuldt finansieret, ambitiøs og med en bred investering i vejnettet. Desværre må man nu konstatere at regeringen prioriterer klima og tidlig tilbagetrækning før forbedringer i infrastrukturen, der hvert år koster dansk vækst, arbejdspladser og milliarder. Det er netop nu, vi skal forbedre infrastrukturen i Danmark og forbedre fremkommeligheden samt sikre arbejdspladser og investeringer i vores fremtid. Samtidig har vi nu muligheden for at udvide motorvejen og investere i støjreducering og derigennem slå to fluer med ét smæk. Trafiktallene taler sit tydelige sprog, trængslen stiger, mens vi venter på regeringen.


Michael Aastrup Jensen, Medlem af Folketinget (V)