De politikere og embedsmænd der er ansvarlige for udarbejdelse og vedtagelse af den meget omtalte klimabro i Randers midtby, har efter min opfattelse vedtaget projektet på tro, håb og med lukkede øjne.

En klimabro løser ikke de trafikale problemer i Randers. Den flytter blot problemerne.

  • Klimabroen løser ikke det oprindelige hovedproblem med frigørelse af biltrafik i Havnegade og dermed byens frie adgang til vandet. Idet projektet stadig forudsætter kørende trafik i Havnegade.
  • Klimabro projektet skaber nye trafikproblemer i syd hvor Clausholmvej og Paderup Boulevard eller Hammelvej vil blive hovedfærdselsåre for ca. 20.000 biler og ikke mindst ophobning af biler ved diverse lyskryds.
  • Klimabro projektet skaber nye trafikale problemer i nord ved Udbyhøjvej, hvor der lander ca. 20.000 biler via en firsporet vej midt ude på udbyhøjvej ved den tidligere indkørsel til togfabrikken. Nordgående trafik skal herefter køre ca. 800 meter ind mod byen inden man rammer en nordgående forbindelse til Nordbyen/Hadsundvej. Eller man skal køre 2,5 km. Ud gennem Dronningborg til den planlagte forlængelse af Ringboulevarden.
  • Klimabro projektet hen over Pieren, op gennem sporbyen med ca. 25.000 biler vil skabe et støjhelvede gennem hele havneområdet og Sporbyen og ikke blive det fredelige attraktive område som planen forudsætter.
  • En klimabro er ikke en forudsætning for byudvikling på det nuværende havneområde, tvært imod.

 

En klimabro løser ikke det oprindelige problem omkring byen til vandet. Et problem vi har talt om siden midt i halvfemserne. Den gang var der et andet projekt på bordet der blev kaldt ”Boldværkslinjen” Det var en videreførelse af Rosenørnsgade med en bro over havnen til Tronholmen – Grenåvej – Århusvej. Den forbindelse ville halvere trafikken på Randers bro og frigøre Havnegade for trafik og dermed give fri afgang fra byen til vandet. Og det til ca. halvdelen af prisen for klimabroen. Idet det meste af det nuværende vejsystem vil kunne benyttes.

Den planlagte forlængelse af Ringboulevarden fra Hadsundvej til Udbyhøjvej ved Gimming ender også i en blindgyde, og giver ingen mening, hvis ikke der samtidig etableres en Østbro. En Østbro vil være en fremtids sikret trafikløsning for Randers de næste hundrede år. Jeg er overbevist om at hvis alle kræfter vil samles omkring etablering af en Østbro vil det være opnåeligt inden for de næste femten år, med staten som medspiller.

Der påhviler alle politikere, embedsmænd, erhvervsliv og borgere, at vi finder den rigtige løsning nu. Der er ikke plads til fejltagelser. Så brug den tid der skal til for at undersøge alle muligheder. Ellers ender vi med at gøre samme fejltagelse, som da vi etablerede Østervold. ”Provinsens flotteste plads”. For der efter at bruge pladsen som hovedfærdselsåre.

 

Jørgen Andersen

Stenaltvej 6

8930 Randers NØ