2020 har været et turbulent år for turismen i Randers. Covid-19 har givet turismevirksomhederne vanskelige vilkår. Heldigvis har året også gjort Randers’ mange naturoplevelser ekstra populære

 

Og det har givet outdoorturismen sit folkelige gennembrud i sommer med flotte besøgs- og overnatningstal til følge. Og det nye turistsamarbejde med otte kommuner i VisitAarhus har givet nye udviklingsmuligheder til turismeaktørerne i destinationen.

Turismesamarbejdet mellem Randers, Favrskov, Viborg, Norddjurs, Syddjurs, Skanderborg, Silkeborg og Aarhus Kommuner har snart ét år på bagen, og trods Covid-19 er det nye samarbejde kommet godt fra start. Samlet set har 2020 været et vanskeligt år for turismen præget af nedlukning og restriktioner, men destinationen har kun oplevet halvdelen af den tilbagegang, der har været på landsplan. Tendensen er, at områder med stærke naturoplevelser har klaret sig bedst.

”Vi har haft rigtig mange danske gæster i år, der har opdaget vores destinations skatte og specielt de mange unikke naturoplevelser. På grund af covid-19 har mange danskere søgt ud i naturen og mod de udendørs attraktioner i år, og dér har Randers med blandt andet Naturpark Randers Fjord og Gudenåen stået stærkt. Og så har Randers Regnskov gjort sit til at få Randers på landkortet i år med den populære live skoletjeneste under nedlukningen og tusindvis af nye gæster i sommer, både hos regnskoven selv og i området omkring,” siger Pia Lange Christensen, direktør i VisitAarhus.

 

Outdoor-turisme i fremgang

I Randers har især de naturskønne overnatningsmuligheder tiltrukket besøgende. Antallet af campingplads-overnatninger steg i juli med 6,8 procent, og det var blandt andet tydeligt hos Randers City Camp.

”Vi oplevede et boom i antallet af gæster, da sommeren stod for døren. Specielt i antallet af gæster med telt. Mange havde aldrig prøvet teltferie før eller sat deres fødder på en campingplads. Så de skulle guides til alt, lige fra hvordan man slår et telt op, og hvordan man får strøm, til hvordan man tilbereder aftensmad, når man intet kogegrej har med. Mange var vant til charterferie og fuldstændig uforberedte på campinglivet. Det var virkelig sundt for os at møde gæster, der tænker så anderledes. Det gør, at vi er blevet bevidste om, at vi fremover skal tænke anderledes i vores kommunikation for at imødekomme forventningerne hos nye,” siger Bianca Andersen, ejer af Randers City Camp.

 

Nye udviklingsmuligheder for turisterhvervet

For turisterhvervet i Randers er der med det nye fælles turismesamarbejde skabt nye udviklingsmuligheder og samarbejder. Blandt andet er det lykkes VisitAarhus at trække statslige midler til destinationen, som skal give turismevirksomhederne en saltvandsindsprøjtning efter Covid-19. Herunder 3,4 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til mere bæredygtig turisme.

Randers City Camp er med i et stort outdoor-projekt, der skal hjælpe med at skabe flere kommercielle oplevelsestilbud i naturen, og det har allerede givet flere nye ideer. Blandt andet har campingpladsen netop etableret et samarbejde med Green Adventure, der udbyder outdoor oplevelsesprodukter og teambuilding-kurser.

”Vi er gode til at informere vores gæster om naturmuligheder i Randers og omegn. Men vores kunder efterspørger også konkrete oplevelser hos os. På de netværksmøder, som vi har deltaget i via VisitAarhus, har vi mødt andre aktører, der arbejder med outdoor-oplevelser, og det giver os mulighed for at se på vores erhverv med nye briller og hjælpe hinanden med at tænke ud af boksen. Blandt andet har vi nu indgået et samarbejde med Green Adventure, så vi fremover kan tilbyde vores gæster nogle helt konkrete outdoor-oplevelsespakker. Nemt og enkelt for vores gæster og en spændende ny forretningsmulighed for os,” siger Bianca Andersen.

 

2020 har budt på mange prøvelser

Der har alle steder været høj aktivitet i den nye turistdestinations første år, og direktør Pia Lange Christensen er fuld af respekt for den indsats, der er ydet.

”Vi er mange erfaringer rigere efter år ét i det nye turistsamarbejde. Gæsterne har taget godt imod den store destination, og turismevirksomhederne har vist en imponerende evne til at samarbejde, sadle om og holde ud under pandemien. Det fortjener respekt. Selv om corona endnu ikke er fortid, så er vi fulde af fortrøstning i forhold til 2021, hvor vi satser på at fortsætte den positive udvikling af outdoor-turismen i og omkring Randers” siger Pia Lange Christensen.