Vi glemmer at tegne, og det er ikke godt i forhold til børns læring. Og tegning kan også være en vej ud af Parkinsons sygdommens jerngreb er Pia Lajers filosofi. Den bakkes op af forskere

 

De, der er gode til at tegne som voksne, er de, der aldrig stoppede med at tegne. Sådan er manges opfattelse, og den kan i bund og grund være rigtig nok. Men du kan faktisk godt lære det. En bue, en streg og en cirkel – tre simple greb, og du kan tegne hvad som helst. Det er det, Pia Lajer lærer de børn, som har den opfattelse, at de heller ikke kan tegne.

”Det er helt fantastisk at se børn vokse, når de finder ud af, at de rent faktisk kan tegne. Specielt de urolige drenge, der ellers ikke kan sidde stille, opdager pludseligt de kan noget. Og det giver dem selvtillid”, fortæller hun.

Hun udkommer sidst i maj med en gratis e-bog, hvor alle – forældre og lærer og pædagoger – kan få redskaber til at tegne løs. Bogen hedder ”Fra drengestreger til streger til drenge … og piger”.

”Men jeg kan ikke love, at det løser alle problemer”, siger hun.

Hun har gennem de sidste snart 15 år søgt efter videnskabelig evidens for sin filosofi, der kunne bekræfte hendes erfaringer med, at tegning er en fantastisk indlæringskilde – også i andre fag end billedkunst.

Tegning og maling kan noget – det er heller ikke tilfældigt, at malebøger til voksne findes på boghandlernes bestseller-liste i disse år. Det er fordi, vi alle har brug for fordybelse, mener Pia Lajer, der er autodidakt billedkunstner fra Spentrup.

 

Forstå tingene bedre

”Tegning er generationers mest oversete og undervurderede indlæringskilde – Som Tegnefe har jeg udviklet Magisk Tegning metoden i samarbejde med pædagoger og lærere. Hjerneforsker Ann E. Knudsen anbefaler Magisk Tegning metoden til indskolingen, og hævder metoden fremmer, særligt drenges, evner til at lære sprog og matematik”

Sådan indleder Pia Lajer teksten på hjemmesiden Pialajer.dk – eller Tegnefeen.

 

Lige siden hun kunne holde en blyant i hånden, har tegning været en stor del af hendes liv. Også selvom hun gennem 40 år har drevet selvstændig virksomhed med sin mand, Jørgen. – Men gennem de sidste 20 år har hendes passion for tegningens magiske univers fået mere og mere tag i hende.

”Mine teser om at tegning kan noget helt specielt, er heldigvis bakket op af blandt andet hjerneforskere, og det gør mig glad. Det har givet mig et fagligt fundament og jeg kan tage mit projekt et skridt videre. Jeg vil gerne starte en tegnerevolution”, fortæller hun over kaffen denne fredag formiddag, hvor solen kigger dovent frem bag forårs-skyerne. Et helt perfekt lys til at være kreativ i.

I hjemmet i Spentrup er væggene smagfuldt dekoreret med Pias malerier og tegninger af både fiktive personer og familien. I stuen over sofaen hænger et farverigt maleri af lige så farverige papegøjer. Derfor sidder der også en papegøje i standerlampen ved siden af sofaen.

”Jeg fandt den i en butik, men den havde en mærkelig orange farve, så jeg har selv malet den. Nu ser det ud som om den er fløjet ud af maleriet”, fortæller hun og griner.

Hendes interesse for at tegne med børn, startede egentlig ved en familiesammenkomst.

”Vi var en del voksne, der skulle drikke kaffe sammen, og der var også tre børn med. Og hvad kunne vi lige sætte dem til – jo de skulle tegne”, fortæller Pia.

”Jeg rettede an på bordet med blyanter og papir og satte dem i gang. Eller det vil sige, jeg ville vise dem forskellige metoder, men tiden fløj af sted, og jeg kom slet ikke ind til det voksne kaffebord”, griner hun.

”Det var simpelthen så spændende at tegne med børnene”.

 

Tegnefeen

Det startede egentlig med, at Pia gerne ville overbevise alle om, at de kan tegne. Hun ifører sig sin baret og bevæbnet med blyanter og farver, får hun overbevisningerne vendt i hovedet på børn og voksne.

”Det tager kun fem minutter for dig at lære at tegne – helt grundlæggende. Og det har jeg så brugt langt tid på at overbevise folk om – både i skolen, børnehaver, biblioteker og hos turistattraktioner”, fortæller hun.

De første år gik hun til og fra projektet ved siden af sit job som virksomhedsejer, men de sidste fem-seks år er der kommet godt gang i business.

”Indtil da havde jeg svært ved at overbevise de rigtige folk om, at den tese jeg havde om at tegning er godt for indlæringen hos især urolige drenge, var rigtig. Jeg søgte forskellige fonde, for i samarbejde med lærere og pædagoger at skabe evidens for min påstand. Musik er allerede anerkendt som værktøj til bedre indlæring. Prøv for eksempel at google ”musik indlæring skole”. Erstat ordet musik med tegning. Resultaterne bliver straks yderst sparsomme, Tegnefeen (mig) fremkommer ovenikøbet med fleste links blandt de øverste”, fortæller hun.

Sidste år fandt Pia så nogle yderst interessante forsknings resultater, der videnskabeligt fastslår tegnings betydning for optimal indlæring. Hun tog derfor kontakt til hjerneforsker Audrey van der Meer fra det norske Universitet NTNU. Forskeren er nu én af de fem fagfolk i hendes bogs ekspertpanel.

”Audrey van der Meers forskning viser, at integreret tegning og håndskrift i undervisningen skaber større hjerneaktivitet, og dermed fremmer kognitive evner. Du husker simpelthen nemmere, hvis det du laver, er formet med hånden, frem for på et tastatur. At tegne og skrive i hånden giver hukommelsen kroge til at fastholde indlæringen” siger hun.

“Det var lige vand på min mølle. Jeg kunne slet ikke få armene ned”, griner Pia.

 

Nogle lytter

Men helt tilbage til starten af dette århundrede var der dog nogen, der lyttede til Pias teori. Hun gik til den daværende borgmester Michael Aastrup Jensen og han bakkede op om idéen. Pia arbejdede derefter et halvt år med børnene i indskolingen i Kristrup Børnehave.

”Jeg arbejde med de store drenge, der snart skulle starte i skole. Der var en håndfuld, der ikke helt kunne sidde stille, så jeg gik i kælderen med dem. Det var virkelig spændende, for det viste sig, at de i løbet af meget kort tid pludselig kunne koncentrere sig, fordi de blev roligere ved at tegne – mit koncept virkede jo – det er en fantastisk indlæringsmetode”, siger hun.

Pia Lajer har også gennem fem år været fast i projekter indskolingen på Randers Realskole samt på C. La Cours Skole.

 

Drengestreger

Det tegning gør er, at gå ind og skabe en forbindelse mellem flere dele i hjernen, så man får nemmere ved at forstå andre ting som sprog og matematik. Og derfor mener Pia Lajer også, at der skal mere fokus på tegning og billedsproget.

”Magisk tegning” metoden er ikke kunst, men et billedsprog. Om du tegner godt eller mindre godt, har ingen betydning. En ”grim” håndskrift kan stadig være læsbar”, fortæller Pia.

Alle kan lære at tegne på fem minutter, mener hun, men hun har dog en svaghed for de urolige drenge, der risikerer at blive sejlet agterud op gennem hele skolesystemet. Derfor udgiver hun sidst på måneden e-bogen ”Fra drengestreger til streger for drenge … og piger.”

”I bogen fortæller jeg om Magisk Tegning metoden, om samarbejdet med lærere og pædagoger. Du vil kunne læse om baggrunden for metoden og få anvisninger og redskaber til at implementere mere tegning i undervisningen”, fortæller hun.

Bogen er gratis for at skabe opmærksomhed og sprede budskabet om tegningens potentiale for bedre indlæring i undervisningen.

Hun tilbyder desuden projektforløb og tegneshows i centre, skoler og i børnehaver samt i virksomheder og foreninger.

Pia har for eksempel indgået samarbejde med Parkinson-foreningen, da Magisk Tegning metoden har vist sig, at styrke finmotoriske færdigheder for mennesker, som er ramt af Parkinson.

Og så hævder fremtidsforsker Anne Skare Nielsen, at evnen til at kunne tegne bliver fremtidens must-have kompetence.

“Det med sprog, det at skrive og regne har vi jo allerede systemer, der kan klare for os, Fremtidens vindere er de, der evner at kommunikere og formidle med billedsproget” siger Anne Skare Nielsen, som er en anden af de fem eksperter i Pias bog.
Senere er det meningen at en ny bog, også målrettet skolesystemet, skal gå meget mere i dybden med tegningens potentiale for optimal indlæring i samarbejde med ekspertpanelet samt lærer og pædagoger.

 

Man kan læse mere om Pia Lajer og hendes metoder på pialajer.dk