11-årige Henrik Nyholm Nielsen fra Stevnstrup har i hele sin skoletid lagt arm med bogstaverne. Nu sætter en række webinarer i børnehøjde fokus på ordblindhed

 

Som led i en større indsats under kommunens ordblindestrategi, ruller et digitalt spor i disse uger ud for børn og unge fra 4.-10. klasse. Der er både webinar om ordblindhed med fokus på, hvad det vil sige at være ordblind, og der åbner værksteder for børn med læsevanskeligheder.

Henrik Nyholm Nielsen går i 4. klasse på Munkholmskolen i Stevnstrup. Han er ikke så god til det med bogstaver. Og det har han egentlig altid været bevidst om, fortæller han:

“Jeg har altid vidst, at jeg ikke var helt så god til at læse. Jeg kan lidt, men har det svært med at sætte bogstaverne sammen. Jeg prøver virkelig at læse, men går der for lang tid, kan jeg godt give op”, fortæller han – dog med et smil.

For Henrik er en livsglad dreng, der tager udfordringen med ordblindhed i stiv arm. Der er så meget andet han kan. Blandt andet parkour – og han tager rask væk et spring tre meter ned.

Han blev testet for ordblindhed for et par måneder siden og testen viste, hvad hans klasselærer Kirsten Filskov egentlig godt vidste – Henrik er ordblind – men nu er hjælpen ikke langt væk.

“Nu kan vi sætte målrettet ind med den rigtige hjælp til Henrik, og det er jo en lettelse for både ham, hans forældre og mig som lærer”, siger hun.

 

Når ordblindhed bliver normalt

Det svære med ord er ikke noget, der har hindret Henrik i at ville frem i livet. Han er en livsglad dreng og planen er en uddannelse som klejnsmed.

H.C. Andersen og Winston Churchill døjede med det. Også George Washington bøvlede med bogstaverne, ligesom Christian Fuhlendorff gør det. Men ordblindhed og læsevanskeligheder findes der hjælp til, og det får skoleeleverne i Randers i den kommende tid rig mulighed for at stifte bekendtskab med via et webinar, hvor ordblindhed bliver forklaret. Et webinar for ordblinde børn på 4.-6. klassetrin, og et for udskolingseleverne i 7.-10. klasse. Og samtidig kører et åbent værksted også i form af et webinar for børn med læsevanskeligheder.

En af de elever der allerede har været på webinar er altså 11-årige Henrik Nyholm Nielsen. For ham er det normalt ikke at kunne læse som de fleste andre børn. Det problem tager han i stiv arm.

“Hvis ikke jeg kan læse teksten, får jeg det enten læst op på computeren, eller så hjælper mine klassekammerater mig”, fortæller han.

“Det er blevet lidt normalt for mig, at det er sådan. Ligesom at jeg bruger briller. Jeg har jo ikke prøvet andet”, siger han.

I hans klasse er der to andre elever, der også er ordblinde. Så ud af en klasse på 27, har tre problemer med bogstaverne. Og denne dag Din Avis er på besøg på Munkholmskolen, sidder omkring 15 elever fra udskolingen og overværer webinaret. Ordblindhed er et problem, men et problem der findes en løsning på, fortæller Henriks lærer, Kirsten Filskov.

“De sidste syv-otte år har der heldigvis været større fokus på elevernes problem. Da jeg læste til lærer for 16 år siden, var det godt nok ikke pensum på seminariet, men jeg er glad for, at man nu har erkendt, at der kan være udfordringer for nogle elever. Men i dag gøres der en stor indsats, og der er fokus på de forskellige muligheder, der er med blandt andet computere. Samtidig har vi lærere også fået større indblik i problemet. Og for en dreng som Henrik, gør det en stor forskel, at han nu har bedre mulighed for at følge med i timerne”, siger hun.

På webinaret lærer eleverne, hvad der sker inde i hjernen, når man er ordblind. De lærer at se mulighederne frem for begrænsningerne. Dermed får eleverne den hjælp, der skal til, så de ikke føler sig anderledes. For det er ikke alle, der tager udfordringen med oprejst pande som Henrik.

“Jeg føler mig egentlig ikke anderledes, synes jeg. For det har jo altid været sådan – det er ikke nogen hemmelighed. Men så kan jeg så meget andet”, siger Henrik glad, og nævner spejder, bordtennis og parkour.

“Og så vil jeg gerne være god til at svejse ligesom min far, så jeg kan blive klejnsmed”, tilføjer han.

 

Hjælp fremover

Engang var ordblindhed noget, man kæmpede med i stilhed. I dag ved vi, at ordblindhed er en vanskelighed, som man kan håndtere, fordi der er mange hjælpemidler, siger Steen Bundgaard, formand for Skole- og Uddannelsesudvalget.

“Derfor er det vigtigt, at det enkelte barn lærer hjælpemidlerne at kende, så de får mest mulig succes i skolen,” siger han, og derfor er der afsat 200.000 kr. til bootcamp for ordblinde og 116.000 kr. til åbent værksted i 2021.

For egentlig var det planen, at der skulle afvikles fysiske bootcamps for ordblinde og fysiske åbne værksteder for børn med læsevanskeligheder, men Corona-restriktioner medfører, at elever ikke må blandes på tværs af skoler og klasser. Og derfor ruller der i stedet tre webinarer ud i løbet af uge 21-25. Der bliver på hver skole afviklet webinarer, som foregår i de enkelte klasser. Munkholmskolen er blandt de første, der går i gang med forløbet, der både består af undervisningsmateriale og refleksionsopgaver virtuelt.

“For elever med læsevanskeligheder eller ordblindhed, er det meget vigtigt, at de kender hjælpemidlerne og er bevidste om, at der er tale om en mindre vanskelighed, som kan afhjælpes. Og har man hjælpemidlerne, kan man klare sig på lige fod med alle andre. For nogle elever er det også væsentligt at opleve succes og finde ud af, at den slags udfordringer havde Albert Einstein såmænd også. Forløbene skal ende med, at hver elev sætter mål for sig selv,” siger Birgitte Davidsen, leder af Munkholmskolen.

Webinarforløbet er udviklet af Skolernes Udviklingscenter i Randers Kommune