Et quick fix ville det 3. spor på E45 Århus N til Randers N nu ikke være blevet under alle omstændigheder.

Dertil ville de betydelige vejarbejder med at udvide en motorvej, der aldrig har været designet til en udvidelse, være blevet.

Det 3. spor ved Skanderborg var en quick fix på et stykke motorvej, som faktisk var forberedt for et spor mere, idet man kunne lægge det 3. spor i midterrabatten. Det kan man ikke nordpå, der er ingen midterrabat, hvorfor udvidelsen må ske i siden af vejen, hvor broer, ramper og anden indretning må rages ned og bygges op igen større og bredere.

Dertil kommer de helt specielle udfordringer, der er med motorvejsbroen over Gudenådalen.

Alt sammen ville vejarbejdet have betydet indsnævringer af spor, hastighedsbegrænsning, endnu mere trængsel og langsom kørsel i årevis.

Ja, måske ville trafikken gå helt i stå, og vi kunne forvente øget trafik, som ville søge indenom Randers by hen over den i forvejen stærk trafikerede Randers bro.

Trængslen på E45 er simpelthen blevet for stor til, at man kan foretage så voldsomme vejarbejder.

Tidspunktet er forpasset. Trafikken ville stå stille.

Bedre er at aflaste E45, flytte trafik væk fra E45, som netop gøres ved at skabe alternative ruter.

Derfor er det glædeligt, at den netop barslede Infrastrukturplan tager hul på en alternativ midtjysk motorvej, som reelt er eneste mulighed for at skabe plads på E45.

Med den midtjyske motorvej, tidligere benævnt hærvejslinjen, skabes ikke blot 1 spor, men 2 spor og kapaciteten er dermed sikret i mange årtier ud i fremtiden.

Desuden skaber den midtjyske motorvej bosætning vækst og fremgang i de områder, den løber igennem.

Nu er der ovenikøbet mulighed for at indrette en helt ny motorvej til fremtidens eldrevne køretøjer.

Nu da vi ikke har fået, og formentligt aldrig får det 3. spor, lad os i stedet koncentrere os om at holde fast i den midtjyske linjeføring.

Jo længere de magtfulde vestjyder får lov til at trække linjeføringen vest på til det tyndt befolkede område, jo mindre vil den aflaste E45, – og så er vi jo lige vidt.

 

Simon Ø. Simonsen, politiker