Undervisning bag skærmen har fået masser af skældud. Men hos Erhvervsakademi Dania har man tilsyneladende fundet en formel, som fungerer.

Hybrid undervisning, hvor du selv bestemmer, om du møder op i klasselokalet eller er aktivt med i undervisningen online hjemmefra, er en succesfuld formel, når det kommer til efteruddannelse hos Erhvervsakademi Dania. Det viser de første tre hybridforløb på uddannelsen Ledelse i praksis. Det sidste hold har netop været til eksamen og evalueret undervisningen. Og der er stor tilfredshed både blandt dem, der mødte frem i klasselokalet og dem, der valgte at sidde derhjemme, fortæller erhvervsakademiet i en pressemeddelelse.

To af de studerende er 52-årige Kari Baklund fra Ebeltoft og 32-årige Dennis Kjer fra Aarhus. Mens Dennis, som er hotel manager på Zleep Hotel i Aarhus, mødte op på erhvervsakademiet i Randers for at deltage i undervisningen, fulgte Kari med på zoom fra spidsen af Djursland.

Og for dem begge har det været en god oplevelse at deltage i en uddannelse, hvor nogle sad ved et bord i et klasselokale, mens andre var med virtuelt. Alle kunne de se hinanden og høre alt, hvad der blev sagt.

Hotel manager Dennis Kjer var skeptisk over for hybridundervisningen inden han startede på uddannelsen, og fandt ud af, at det var ubegrundet. Pressefoto

Online eller ingenting

Kari Baklund er selvstændig erhvervsdrivende med flere virksomheder. Blandt andet Mols Kafferisteri, hvorfra hun deltog online i undervisningen fra et baglokale. Det gav hende nemlig den fleksibilitet, som hun havde brug for. Hun kunne være backup, hvis der virkelig var brug for hende i forretningen. Men i højere grad, så gav det hende noget endnu mere dyrebart, nemlig tid.

»Jeg bor et sted i landet, hvor man skal beregne meget tid til transport, og jeg har ikke den tid. Hvis jeg ikke havde mulighed for at være med online, så var der bare ingen efteruddannelse til mig,« fortæller hun.

Kari er derfor glad for muligheden for at deltage på hybrid-uddannelsen, og føler også, at hun deltog på lige fod med dem, der mødte op i klasselokalet. Alle har kunnet række hånden op og byde ind på lige fod. Og når der var gruppearbejde, har grupperne ofte været blandet mellem dem, der var online, og dem, der sad i lokalet.

Et udvidet klasselokale

Dennis Kjer kørte fra Aarhus til Randers for at være med i undervisningen. Fra start var han skeptisk over, at nogle fra holdet var ansigter på en skærm, da han tidligere har deltaget i hybrid undervisning et andet sted. Og herfra var erfaringerne langt fra de bedste.

»Jeg synes, det har været rigtig fint. Helt teknisk fungerer det bare meget bedre hos Dania. Og underviseren er dygtig til at bruge online-elementet og inddrage folk, som sidder med virtuelt. Jeg havde mine betænkeligheder, men jeg kan se, hvor godt det fungerer hos Dania. Der er flere skærme, så man skal ikke kigge forskellige steder hen alt efter, om det er vores underviser eller en af dem, der sidder hjemme, som siger noget,« forklarer Dennis Kjer.

Kigger man på evalueringen, som hybriddeltagerne fra 2022-holdene giver sammenlignet med 2021-holdene, hvor der kun er tale om klasseundervisning, er tilfredsheden høj begge steder på alle parametre. Der er få procentpoint til forskel, og det er forskelligt, om det er de rene fysiske hold eller hybriddeltagerne, som giver den bedste evaluering.

Karaktermæssigt ligger de hybride hold, hvor en del af deltagerne har taget uddannelsen bag computeren, højere end samme uddannelse sidste år, hvor alle mødte frem. Gennemsnittet er et halvt procentpoint højere og landede på 8,8, hvor gennemsnittet af sidste års forløb, hvor alle mødte frem, er 8,3.