På Bjerregrav Skole har de i forbindelse med Engineering Day prøvet kræfter med ingeniørfaget.

Der er ikke noget mere kedeligt end at rydde op på værelset, og det værste er, at man altid skal gøre det, før man må lave det sjove. Den påstand er de enige om i 5.a på Bjerregrav Skole, og derfor var dagens udfordring også ekstra motiverende at gå til:

Opfind en maskine, der kan hjælpe jer med at rydde op på værelset.

Anledningen var Engineering Day, hvor eleverne får erfaring med at bruge naturvidenskab og teknologi til selv at udvikle idéer, lave prototyper og teste deres løsninger på den konkrete udfordring, det er at rydde op på værelset. Engineering Day er et forløb, eleverne har haft i faget natur/teknologi, hvor Hanne Schøler Fast er lærer.

»Eleverne skal igennem hele ingeniørens arbejdsmetode for at løse den her udfordring. Jeg kan mærke, at der er god energi i klassen, og eleverne synes, det er spændende. Selve processen er læringen i det her, og så er opgaven jo helt fri, der er ikke noget facit. Børnene elsker det,« siger hun i en pressemeddelelse.

Eleverne i 5.a fandt blandt andet på at lave en støvsuger, der kan suge vasketøjet op og sende det direkte ned i vasketøjskurven. En anden prototype var et oprydningsnet, som simpelthen kan gemme alt rodet i et net oppe under loftet.

Det vigtigste på Engineering Day var, at eleverne fik brugt deres kreativitet og naturfaglige viden. Processen fra første idé til slutresultat er nemlig mindst lige så værdifuld som det færdige produkt.

»Det kunne være ret fedt, hvis vores opfindelse blev lavet i virkeligheden,« lyder det fra en af eleverne.

sra