Renoveringen kræver både special-stilladsopstilling og tyske ingeniørers præcision.

Totalrenoveringen af det over 100 år gamle ikoniske kulturhus i Randers er nu halvvejs.

Byggeriet gik i gang 3. januar og forventes færdigt i slutningen af året. Siden begyndelsen af renoveringsarbejdet har Kulturhuset været pakket ind i et special-opstillet stillads, der har krævet tyske ingeniørers præcision. Nu er arbejdet så langt, at det special-opstillede stillads snart kan tages ned igen.

Sat på prøve

Peri Danmark leverer tegninger, beregninger, dokumentation, stillads, overdækningsmateriel og tyske ingeniører til det omfattende renoveringsprojekt, hvor Raunstrup Tømrer er hovedentreprenør, og Aros Stillads varetager stilladsentreprisen. Der fremgår af en pressemeddelelse.

Det store istandsættelsesprojekt af den ikoniske bygning i centrum af Randers, hvor tagkonstruktion skal totalistandsættes, og forhallen skal renoveres, har, allerede før det gik i gang, sat flere af de involverede parter på prøve

»Det er et meget stort og omfattende projekt. Hele taget skal renoveres samtidig med, at de bevaringsværdige dele af bygningen skal beskyttes,« siger Tommy Bugge, der er medindehaver af Aros Stilladser, i pressemeddelelsen, og fortsætter:

Artiklen fortsætter under billedet

Det omfattende byggeprojekt ved Randers Kulturhus indebærer også renovering af alt tagpap, ventilation, ovenlysvinduer og fjernelse af en af glaspyramiderne for at lave en åben atriumgård. Foto: Peri Danmark 

»Netop derfor har vi valgt Peri til at udføre projektet og gå ind i samarbejdet, fordi de ved, hvad der skal til for at løfte den type opgave. Sammen får vi de mest udfordrende projekter til at fungere.«

Og projektet kan til tider godt virke som en stor udfordring, men det har ikke afskrækket stilladsleverandøren – tværtimod.

»De usædvanlige mængder materiel, tegninger og beregninger gør bare projektet endnu mere spændende. Det har blandt andet krævet, at vi har måttet tilkalde nogle af vores ingeniør-kollegaer op fra Peri i Tyskland, der er specialister indenfor den type beregninger,« siger Dennis Ingemann Jensen, der er stilladssælger hos Peri Danmark.

Overdækningen af hele Kulturhuset har en spændvidde på 51 meter fra yderside til yderside. Det har krævet et stillads med overdækning på i omegnen af 3.000 kvadratmeter. I alt har Peri leveret omkring 165 tons materiel, dertil skal lægges ekstra materiel fra Aros Stilladser.

En kreativ tyverisikring

På trods af den omfattende renovering har offentligheden under hele projektet haft fuld adgang til Kulturhuset, der besøges af mere end 600.000 mennesker om året. Både kunstmuseet, biblioteket og Museum Østjylland er fuldt funktionsdygtigt og tilgængeligt for gæster, mens renoveringen står på.

»Hele bygningen er i brug imens, at der bliver renoveret, hvilket har gjort det virkelig spændende, men det har også stillet nogle krav til planlægningen af etaperne for vores opstilling. Vi har løbende måtte spærre meget af, fordi gangarealerne skulle holdes åbne,« siger Dennis Ingemann Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet

Udover tyverisikringen har bygningens glaspyramider på taget også været med til at udvide behovet for stillads og overdækningsmateriel. Foto: Peri Danmark 

Eftersom de mange gæster fortsat besøger Kulturhuset, har det krævet en løbende tyverisikring i alle faser af stilladsets opstilling. Derfor er der blevet sat en alternativ og kreativ tyverisikring i bunden af stilladset for at undgå, at potentielle ubudne gæster anvender stilladset til at få adgang til Kulturhuset efter lukketid.

»Vores stillads skulle jo helst ikke blive brugt som en hjælp til, at eventuelle ubudne gæster kan kravle ind og få adgang til ting på museerne. Derfor har vi sat plader med finér i bunden af stilladset, så man ikke kan kravle op på det nederste stykke og derefter videre op og ind i bygningen,« siger stilladssælgeren

Men en tyverisikring skal ikke stå i vejen for kreativiteten. Kulturhusets har udsmykket fineren med hjemmelavet kunst, så det fungerer som en del af bygningens visuelle udtryk, så det bliver en mere naturlig del af Kulturhusets helhed.

Bevaringsværdige glaspyramider

Udover tyverisikringen har bygningens bevaringsværdige glaspyramider på taget også udvidet behovet for stillads og overdækningsmateriel.

»De bevaringsværdige glaspyramider på taget har gjort, at projektet er en del mere kompliceret, end det plejer, da vi ikke må røre dem. Hvis der går hul i en af glaspyramiderne, kommer der vand ind i Kunstmuseet og biblioteket. Derfor har vi skullet arbejde udenom og op over pyramiderne. Men det er de udfordringer, der gør projektet vildt interessant – her kan vi virkelig bruge vores faglighed,« siger Dennis Ingemann Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet

Med de mange besøgende under renoveringen har det krævet løbende tyverisikring i alle faser af stilladsets opstilling. Foto: Peri Danmark 

Det omfattende byggeprojekt ved Randers Kulturhus indebærer også renovering af alt tagpap, ventilation, ovenlysvinduer og fjernelse af en af glaspyramiderne for at lave en åben atriumgård.

Byggeriet forventes færdigt i slutningen af året.