Gudenåen får en hjemmeside, der vil samle alle de oplevelsesmuligheder i og omkring Gudenåen på samme platform.

Gudenåen er Danmarks længste å og passerer på sin vej fra kilden nær Tørring og til Randers Fjord et enestående og varieret landskab. Der er en masse oplevelsesmuligheder, og nu er de blevet samlet på hjemmesiden oplevgudenaa.dk

Det oplyses i en pressemeddelelse.

»Vi er otte kommuner, Naturstyrelsen og tre turismeorganisationer, der nu er gået sammen om at formidle Gudenåens herlighed på én fælles, moderne platform. Den nye hjemmeside gør det meget lettere for borgere og turister at finde rundt, og det giver os bedre mulighed for at udstille det store oplevelsespotentiale, Gudenåen rummer,« siger Favrskov Kommunes borgmester Lars Storgaard (K), der er formand for GudenåSamarbejdet.

»Hjemmesiden er tænkt ud fra to spor. Ét, der har fokus på, hvilken aktivitet du er interesseret i – vandring, sejlads, lystfiskeri og så videre – og ét, der har fokus på, hvilket område du er interesseret i – syd, midt eller nord. Vi har nemlig valgt at formidle Gudenåen som tre strækninger eller områder, fordi de kan noget forskelligt, men det kan man læse meget mere om på hjemmesiden,« forklarer GudenåSamarbejdets koordinator Gunhild Øeby Nielsen.

Fra kilde til fjord

Hjemmesiden er en del af det store Gudenå-stiprojekt, som i disse år realiseres med støtte fra Nordea-fonden, A.P. Møller Fonden og projektparterne. Det er planen, at det i løbet af få år skal være muligt at vandre hele vejen fra kilde til fjord. Sti og projekt vil også blive formidlet på hjemmesiden.

»Gudenåen byder på en mangfoldighed af naturoplevelser i det fri. Med hjemmesiden bliver det nemmere at blive eller planlægge lige netop den tur, der passer. Det er vi stolte af at støtte, så flere kan få fantastiske oplevelser langs Gudenåen, fra kilde til fjord,« siger uddelingschef i Nordea-fonden Christine Paludan-Müller.

Hjemmesiden er til alle, der er interesseret i Gudenåens oplevelser, hvad enten man kommer langvejsfra som turist eller bor i nærheden af Gudenåen.

Vil krydse grænser

Hjemmesiden er blevet til i dialog med alle Gudenåens kommuner og destinationsselskaber, der også fremover vil samarbejde om den.

»Når gæsten skal opleve Gudenåen, så skeler de ikke til kommunegrænser eller destinationer. Derfor giver det rigtig god mening, at de kan finde al deres information ét enkelt sted. Det giver den bedste oplevelse for gæsten, og det er i sidste ende det vigtigste, at de kan få alle de fantastiske oplevelser på og omkring Gudenåen serveret på en gang,« siger marketingchefen ved VisitAarhus, Johan Friis Bergholt.

Nu er det planen, at en international kampagne, som VisitAarhus igangsatte i foråret 2024, skal lede de potentielle, interesserede gæster ind på den fælles platform oplevgudenaa.dk, hvor de kan se endnu mere om Gudenåen. Kampagnen består blandt andet af en kampagnevideo målrettet det tyske marked, der har kørt hen over foråret med fokus på at skabe international opmærksomhed på Gudenåen.

mw