Debat: Minimumsnormeringer - har forligspartierne grund til at juble?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Har forligspartierne grund til at være tilfredse med normeringerne i daginstitutionerne?
Nye Borgerlige, Dansk Folkeparti, SF, Konservative, Socialdemokratiet, Venstre, Radikale og en løsgænger har skrevet under på et budgetforlig i Syddjurs, hvor de er blevet enige om nedskæringer for 9 Mio. kr. i 2022.
I forligsteksten skriver de “Minimumsnormeringer i daginstitutioner prioriteres fortsat og forventes gennemført i 2023”. Efter min mening er der flere problemer med sådan en udtalelse.
Den er et forsøg på at retfærdiggøre nedskæringer på daginstitutioner.
Vi har jo næsten gennemført minimumsnormeringer, så vi behøver ikke at bruge alle de penge vi forventer at få af staten, men putter dem i stedet ned i kommunekassen.
Beregningerne omkring normeringer er problematiske.
Vi har endnu ikke fået en endelig måde at opgøre normeringer, som det er nu kan f.eks. ledelse indgå, lige som et højt sygefravær og stort forbrug af vikarer tæller positivt.
Specielt den seneste opgørelse, som de henviser til i forligsteksten, er problematisk, fordi den afspejler situationen under Corona, hvor staten bevilgede ekstra penge til daginstitutionerne.
Syddjurs Kommune ligger i sammenligning med andre kommuner meget lavt med udgifter til 0-5 årige, det stiller spørgsmålstegn ved troværdigheden af beregningerne.
Den signalerer en opfattelse af, at vi nu er ved at være nået i mål med normeringer i daginstitutioner.
Men prøv at spørge børnefamilier og personale om de synes at vi er ved at være i mål med nok voksne omkring børnene? Det jeg hører, er, at vi er langt fra at være i mål.
Efter min mening har vi brug for langt flere voksne omkring børnene, så vi kan få skabt tryghed og rum til at se og udvikle det enkelte barn. Det er, efter min opfattelse, en rigtig god investering, både menneskeligt og økonomisk.
Syddjurs Kommune har en rigtig god økonomi med en bugnende kasse og et stort overskud på budgettet. Problemerne for økonomien fremadrettet er et stort ekstra forbrug på voksen/social- og familieområdet, med dyre anbringelser af børn. I den situation mener jeg, at der er brug for flere investeringer i børn, der er ikke brug for flere nedskæringer.
Fordi vi i Enhedslisten bekymrer os om børn, børnefamilier, personale, trivsel og økonomi vil vi ikke være med til nedskæringer på daginstitutionerne, og derfor kunne vi ikke være med i budgetforliget.«