Spænder motorikprojekt ben for etablering af ny børnehave?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hvordan kan et forslag om at skabe et nyt motoriktilbud i Stjær medvirke til at etableringen af en ny – og aldeles tiltrængt- børnehave bliver udsat 1 helt år?
Det korrekte svar er, at det kan det naturligvis ikke. Der må være tale om en misforståelse – og det er heldigvis også tilfældet.
Så det burde jo egentlig være ganske enkelt at komme videre, bygge børnehaven færdig i 2022 som lovet, mens frivillige arbejder for at tilføre de offentlige arealer i Stjær nye faciliteter til glæde for både børn og voksne.
Hvis etableringen af børnehaven i Stjær udsættes, har jeg ualmindelig svært ved at se, at det på nogen måde skulle kunne være relateret til projektet om at etablere et nyt motoriktilbud for alle aldre i Stjær.
Men det er det bare ikke. Problemet er, at denne misforståelse tilsyneladende har fundet vej ind i Undervisnings- og Børneudvalget, hvor nogle af medlemmer tror, at de forskellige interessenter i Stjær uforvarende kannibalisere på hinandens projekter og ikke har afstemt byens ønsker og behov internt.
Hvis der er noget, vi er gode til i Stjær, så er det at samarbejde bredt, sikre at vi kommunikerer med de forskellige interessenter og finde en fælles vej frem – det er blandt andet derfor vi netop er blevet kåret til årets landsby i Danmark.
På byrådsmødet 1. september 2021 var der mange spændende informationer og kommende/foreslåede tiltag, men under pkt. 152 blev der flere gange nævnt, at en udsættelse af etableringen af en ny børnehave i Stjær hænger sammen med en process, hvor politikerne vil lytte til borgerne - og det er jo super.
Men formanden for Undervisning og Børn anførte som årsag, at de blandt andet havde fået nye input i forhold til et projekt, der ønsker at etablere en legeplads i Stjær og at dennes placering kunne påvirke processen omkring den nye børnehave. Det er ganske enkelt ikke korrekt.
Jeg er en del af projektgruppen omkring Stjær - Bevægelse og Leg for alle, som vi kalder projektet.
Vi har hele tiden haft en tæt dialog med alle interessenterne i Kulturkraftværket - herunder Stjærskolen, Dagtilbuddet, Boldklubben og borgerforeningen, og vi har derfor to placeringer i spil, som begge ligger så langt væk fra skolens området, at disse på intet tidspunkt har været bragt i spil som mulige placeringer til en børnehave i forbindelse med Stjærskolen og tankerne omkring Kulturkraftværket.
Hvis etableringen af børnehaven i Stjær udsættes, har jeg ualmindelig svært ved at se, at det på nogen måde skulle kunne være relateret til projektet om at etablere et nyt motoriktilbud for alle aldre i Stjær.
Jeg ved godt, at vores folkevalgte skal håndtere store mængder oplysninger og holder styr på mange fakta, så jeg vil med dette indlæg gerne understrege, at dette projekt er 100% afstemt med Stjærs Kulturkraftværksgruppe, og at de to mulige placeringer er valgt i samråd med interessenterne og med en afstand til skolen, så ingen af dem kan påvirke placeringen af en ny børnehave.
Jeg er selv mor til fire børn og er personligt af den opfattelse, at etableringen af en ny børnehave i Stjær kun kan gå for langsomt, så jeg håber, at vores politikere vil prioritere det hurtigst muligt- der er ingen grund til at udsætte etableringen til 2023.