Fortsæt til indhold

Valget handler ikke kun om byrødder...

Samme dag som kommunalvalget finder der også et andet valg sted - til seniorrådet

Debat
Søren NielsenSocialdemokratisk byrådsmedlem. Bjertrupvej 21, 8362 Hørning

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ud over valg til byråd og regionsråd er der også valg til seniorrådet den 16. november.

Efter 12 år i byrådet har jeg valgt ikke at genopstille. I stedet har jeg valgt at bruge mine erfaringer fra byrådsarbejdet ved at stille mig til rådighed som kandidat til seniorrådet.

Valget til seniorrådet foregår i Skanderborg Kommune på de samme valgsteder som de øvrige valg.

Seniorrådet skal høres i alle forhold vedrørende ældre og kan give input til byrådets arbejde på ældreområdet. Derved kommer rådet til at øve indflydelse på den ældrepolitik, som føres i kommunen. Sagt med andre ord rådgiver seniorrådet byrådet i ældrepolitiske spørgsmål.

Det er vigtigt, at det kommunale budget afspejler det stigende antal ældre, der bliver i de kommende år. Der skal være ældreboliger og plejeboliger til alle, som har behov for den boform.
Søren Nielsen, kandidat til seniorrådet

Eksempler på vigtige områder som seniorrådet, efter min mening, bør have fokus på også i den kommende periode:

Det er vigtigt, at det kommunale budget afspejler det stigende antal ældre, der bliver i de kommende år. Der skal være ældreboliger og plejeboliger til alle, som har behov for den boform. Boligerne skal fordeles i kommunen således, at ingen ældre, mod deres vilje, skal flytte til andre dele af kommunen for at få en bolig.

Der skal være tryghedsboliger tæt på plejecentrene. Det betyder, man kan blive længst mulig i eget hjem, men med støtte fra plejecentrene.

Det er vigtigt, at den plejeboligplan, som blev udarbejdet for år tilbage, følges ved renovering eller nybygning af plejecentre. Planen sikrer, at der arbejdes ud fra, at der skal være samspil med omgivelserne. Centrene skal være åbne for områdets borgere, der kan bidrage med liv i centrene. Det betyder også, at borgerne kan drage nytte af centrets faciliteter og tilbud.

Endelig er det vigtigt at nævne bekæmpelse af ensomhed. Mange ældre oplever stor ensomhed. Det kan afhjælpes ved, at en række foreninger, råd og frivillige samarbejder om at hjælpe denne gruppe borgere.

Der kunne nævnes en række andre områder, hvor seniorrådet kan øve indflydelse til glæde for den ældre del af befolkningen.

Skulle jeg få plads i det nye seniorråd, vil mit fokus være på:

At kommunens budget afspejler det reelle behov for en værdig behandling af de ældre medborgere.

At der sikres det fornødne antal boliger i form af ældreboliger, tryghedsboliger tæt ved plejecentrene og plejeboliger.

At lokalområderne arbejder tæt sammen med henblik på at afhjælpe ensomhed blandt ældre.