Fortsæt til indhold

Inspirerende speeddate på Bryghuset

Debat
Hanne Stender DamkjærLøsgænger, kandidat til byrådet i Skanderborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har netop deltaget i et rigtig godt arrangement afholdt af Ugebladet Skanderborg.

Det var en speeddate med nogle af kommunens indbyggere, hvor spidskandidaterne for partierne og jeg som løsgænger kunne tale med dem om ting, som lå dem på sinde og fortælle vores holdning til det samt om det var en sag vi kunne støtte og ville arbejde for.

Jeg er blevet utrolig inspireret af den form for møde mellem politikere og almindelige borgere.

For mig var det meget lærerigt og givende at høre om de forskellige sager og perspektiver der lå folk på sinde. Så givende faktisk, at jeg tænker det er noget man bør gøre meget mere også mellem valg.

t høre borgere af kød og blod fortælle om deres oplevelser og udfordringer kan få en anden betydning end regneark og strategier

Ja det behøver jo ikke at være Ugebladet der arrangerer, men måske kunne man lave en fast ordning, hvor byrådspolitikere og borgere kunne mødes til en snak. En form hvor mennesker med noget på hjerte møder op, og kan komme til at tale med politikerne om emner, der ligger inden for byrådets kompetence og handlemuligheder.

Er politikere interesserede i at gøre en reel forskel for kommunens borgere, tænker jeg at sådanne møder vil kunne give dem en anden form for indblik i de konsekvenser, som politiske beslutninger får i virkeligheden.

At høre borgere af kød og blod fortælle om deres oplevelser og udfordringer kan få en anden betydning end regneark og strategier

Det kan måske gøre det sværere at afvise eller udskyde sager og dermed sværere at være politiker, men virkeligheden er også sjældent nem og ligetil.

At se virkeligheden i øjnene og melde åbent ud om, hvad man ønsker og hvad der kan lade sig gøre, vil for mig være modig, ærlig og gennemsigtig politik. Så jeg foreslår, at man gør det nemt for borgerne at blive hørt af politikerne, ved at muliggøre møder med direkte dialog mellem borger og politiker.

Borgeren skal så bare ikke tro, at de kan komme med en ønskeliste og få alle deres ønsker prompte opfyldt. Sådan er virkeligheden nok sjældent, men de kan komme under huden på politikerne med deres historier og forhåbentlig gøre indtryk der påvirker.